Echo Tablica

Wydarzenia

Echo Szczecina

21.05.2019

Matecznik na Dzień Matki, "Gęstość zaludnienia" dla obcokrajowców i nie tylko

Matecznik na Dzień Matki, "Gęstość zaludnienia" dla obcokrajowców i nie tylko
 Echo Newsletter  Nie przegap - zapowiedzi wydarzeń, konkursy, newsy!

Najbliższy weekend (24-26 maja) obfitował będzie w Teatrze Kana w kilka wartościowych wydarzeń.

W piątek zagramy spektakl "Gęstość zaludnienia" z napisami w języku angielskim - teatr w Szczecinie dla widzów obcojęzycznych jest nieczęstą możliwością obcowania z kulturą, Teatr Kana stara się jednak być dostępny w każdym wymiarze.

Sobotę i niedzielę (przy okazji Dnia Matki, a także jako kolejną odsłonę naszego kluczowego w tym roku projektu OKNO - ZBLIŻENIA: Głosy Kany) poświęcimy spektaklowi „Projekt: Matka“ i związanym z nim projektem „Matecznik“ − cyklem spotkań związanych z szeroko rozumianym tematem współczesnego macierzyństwa. Projekt był realizowany przez dwa lata, był okazją do wymiany myśli z wybitnymi specjalistami, zapoznaniem z cenną literaturą oraz możliwością rozwoju przy wsparciu tematycznych warsztatów twórczych. W ten majowy weekend powrócimy jeszcze raz do takiego spotkania. Poza dwukrotną prezentacją spektaklu „Projekt: Matka“, zaprosimy Państwa na rozmowę z Małgorzatą Łukowiak o sytuacji matek w czasach 500+, a także na warsztaty z samoobrony dla kobiet prowadzone przez Martę Grygier. 

24 maja, godzina 19, „Gęstość zaludnienia”, spektakl, Teatr Kana

OKNO – ZBLIŻENIA: Głosy Kany
MATECZNIK:

25 maja:
godzina 12, warsztaty z samoobrony dla kobiet, prowadzenie: Marta Grygier (zapisy: kasia@kana.art.pl), Pałac Młodzieży
godzina 19, „Projekt: Matka”, spektakl, Teatr Kana
godzina 20.15, „Projekt: Matka w czasach 500+”, spotkanie z Małgorzatą Łukowiak, Teatr Kana, wstęp wolny

26 maja, godzina 17, „Projekt: Matka”, spektakl, Teatr Kana

„Gęstość zaludnienia. Historia wybuchu“
Najnowszy spektakl Teatru Kana jest narracją teatralną o mechanizmach pamięci i stosunku człowieka do przeszłości. Opowiada o katastrofie elektrowni w Czarnobylu w 1986 roku. Przywołując doświadczenie dramatu tysięcy ludzi opisanych przez noblistkę Swietłanę Aleksijewicz – dramatu, który wydarzył się tuż za wschodnią granicą Polski – spektakl stanowi próbę zrozumienia kondycji człowieka po wybuchu, po wojnie, apokalipsie, katastrofie. Jest próbą odpowiedzi na pytanie: Jak odbudować swoje życie? Jak wyciągnąć pozytywne, konstruktywne wnioski z tragicznego doświadczenia? Sceniczna chóralna opowieść bada kondycję świata i psychiki człowieka po wybuchu, człowieka przygniecionego ciężarem trudnej przeszłości, funkcjonującego w chmurze obrazów i zdań – wspomnień, które przylepiły się do niego w trakcie długiej drogi i które przyniósł ze sobą aż do tutaj, teraz.

na podstawie „Czarnobylskiej modlitwy. Kroniki przyszłości” Swietłany Aleksijewicz, przekład: Jerzy Czech
adaptacja i reżyseria: Krzysztof Popiołek
scenografia: Anna Wołoszczuk
kostiumy: Piotr Popiołek
obsada: Bibianna Chimiak, Karolina Sabat, Dariusz Mikuła, Piotr Starzyński
technika: Piotr Motas, Adam Dzidziszewski, Tomasz Grygier
ilustracja muzyczna: „Midnight With The Stars” (muzyka i słowa: Campbell James, Connelly Reginald, Woods Harry M.), „Awake, Oh Awake My Joel” (muzyka: Hillman Jon), „Iron Sky” (muzyka i słowa: Chaplin Charles, Nelson Dawid John William, Nutini Paolo Giovanni), „Waltz” (muzyka: Ginko Evgeny)
zdjęcia: Bartek Warzecha
premiera: czerwiec 2017
czas trwania: 80 minut

Fragment recenzji:
…ruch pojawia się wtedy, kiedy postacie już mówić nie mogą, tak jakby odkrywały, że nie ma takich słów, którymi można by swoje doświadczenie opisać. Ten szaleńczy, indywidualny taniec jest bardzo fizyczny, wyczerpujący, jakby postacie swoim wycieńczeniem chciały odreagować to, co przywołują słowa. (…) Ten ich zatraceńczy taniec robi naprawdę wstrząsające wrażenie, może dlatego, że potoki słów – mądrych, słusznych, strasznych, które nas zalewają – równocześnie uodparniają nas na to, co przekazują? Aktorzy Kany pokazują desperację i rozpacz ucieleśnioną, może dlatego docierającą do widza w bardziej bezpośredni sposób (…). (Joanna Ostrowska, teatralny.pl)


OKNO – ZBLIŻENIA: GŁOSY KANY
WOKÓŁ „MATECZNIKA”

Majowe spotkanie linii teatru poświęcimy spektaklowi „Projekt: Matka“ i związanym z nim projektem „Matecznik“ − cyklem spotkań związanych z szeroko rozumianym tematem współczesnego macierzyństwa. Projekt był realizowany przez dwa lata, był okazją do wymiany myśli z wybitnymi specjalistami, zapoznaniem z cenną literaturą oraz możliwością rozwoju przy wsparciu tematycznych warsztatów twórczych. W ten majowy weekend powrócimy jeszcze raz do takiego spotkania. Poza dwukrotną prezentacją spektaklu „Projekt: Matka“, zaprosimy Państwa na rozmowę z Małgorzatą Łukowiak o sytuacji matek w czasach 500+, a także na warsztaty z samoobrony dla kobiet prowadzone przez Martę Grygier. 

Więcej:

spotkanie z MAŁGORZATĄ ŁUKOWIAK 
Jak polityka „prorodzinna" wpływa na "rozrodczość"? Czy dzisiejsze czasy wpływają na chęć posiadania dzieci? Jaka czeka nas przyszłość przy obecnym stanie edukacji? Wspólnie spróbujemy porozmawiać na te tematy podczas rozmowy z naszym gościem Małgorzatą Łukowiak.

Małgorzata Łukowiak – radczyni prawna, prowadzi kancelarię prawną wyspecjalizowaną w prawie autorskim, autorka książki "Projekt: Matka. Niepowieść". Matka trójki dzieci.

warsztaty z samoobrony dla kobiet, prowadzenie: Marta Grygier
Warsztat polega na dzieleniu się wiedzą zdobytą podczas treningów MMA i samoobrony. Jest to trening fizyczny z elementami obrony przed atakiem, koncentracji i zogniskowaniu uwagi na partnerze. Podczas zajęć dodatkowo podjęta zostanie próba pokonania fizycznego strachu. 

Marta Grygier trenuje od 6 lat MMA. Jej pasja miała swój początek w treningach samoobrony, co szybko ewaluowało w MMA. Treningi traktuje jako formę pracy nad sobą pomagającą pokonywać jej samą siebie i hartować charakter. Od 17 lat aktywnie uczestniczy w kulturalnym życiu Barlinka, opiekując się i prowadząc młodzieżowy Teatr Wiatrak. Oprócz tego pracuje jako wychowawca w Ośrodku Szkolenia i Wychowania OHP w Barlinku. Co najważniejsze, jest mamą dziesięciolatka.

„Projekt: Matka“, spektakl
scenariusz na podstawie tekstów z blogu „Macierzyństwo bez lukru”:  Bajki (radziecki-termos.blog.pl.), Małgorzaty Dawid-Mróz (manufaktura-radosci.pl), Moniki Grudzień (fjakfrustratka.blogspot.com), Dagmary Klein (la-terra-del-pudding.blogspot.co.uk), Pierwszej Żony (pierwsza-zona.blog.pl), Agnieszki Sujaty (z książki „Huśtawka") oraz z blogów:  Aleksandry Michalak (matkasanepid.pl), Mamy Rysiowej (krystyno-nie-denerwuj-matki.blog.pl) i innych.
adaptacja i reżyseria: Mateusz Przyłęcki
muzyka: Andrzej Bonarek
piosenka (do tekstu Mamy Rysiowej): Konrad Cwajda
rap inspirowany wierszem Hollie McNish „Embarrassed”: Piotr Starzyński, Mateusz Przyłęcki 
na podstawie tłumaczenia Grzegorza Czuchaja 
rysunki: Gustaw Grygier
animacje: Piotr Starzyński
realizacja i montaż filmu: Krzysztof Sanecki
reżyseria świateł: Tomasz Grygier
obsada: Bibianna Chimiak- Marta Giers-Sanecka, Karolina Sabat
realizacja: Teatr Kana
zdjęcia: Piotr Nykowski „Poza okiem”
premiera: wrzesień 2014

Zwycięski spektakl  24. Alternatywnych Spotkań Teatralnych – KLAMRA'2016  w Toruniu.

 fragment recenzji:
Matka jest tylko jedna! I ona jedna SAMOTNIE zmaga się w bitwie pod Odmiennym Stanem do końca, kiedy każda chwila słabości może jej brzemienność narazić na ostracyzm otoczenia. Przez te dziewięć miesięcy musi być silna, a kiedy już urodzi, to tym bardziej oczy bliskich zwrócone będą na każdy jej krok i żadne marudzenie nie wchodzi w grę, gdyż przecież bycie Matką to samo szczęście i wielka satysfakcja! Na 24. Alternatywnych Spotkaniach Teatralnych KLAMRA w Toruniu Teatr Kana taki obraz macierzyństwa wywrócił na drugą stronę: tę mniej przyjemną i zrobił to od podszewki na tyle przewrotnie, że zaczarował wręcz publiczność, która spektaklowi „Projekt: Matka” przyznała w tej edycji najwięcej swych głosów. (...) Jedna z trzech aktorek „Projektu: Matka” – Bibianna Chimiak usłyszała kiedyś, że zapis spektaklu na DVD powinno się rozdawać młodym Matkom na porodówkach. To prawda, bowiem to zabawne przedstawienie może dać im siłę i przygotować na w miarę spokojne macierzyństwo, co ważne, z własnego wyboru. Na świadomy, mimo wielu trudów, PIĘKNY stan. I tego wszystkim Matkom życzę – szczególnie w czasie, kiedy ultrakonserwatywny think tank powiązany z obecną władzą zbiera podpisy pod ustawą, która ma z nich zrobić przestępczynie…    
Aram Stern (Teatr dla Was)

 Najważniejsze Festiwale: 22. Międzynarodowy Festiwal Sztuk Performatywnych A PART – Katowice, 31. DNI SZTUKI WSPÓŁCZESNEJ – Białystok, 24. Alternatywne Spotkania Teatralne – KLAMRA'2016 – Toruń (Nagroda Publiczności KLAMRY), 16th Annual "REVOLUTION" International Theatre Festival – Albuquerque (New Mexico, USA), XX Międzynarodowy Festiwal Konfrontacje – Lublin, Międzynarodowy Festiwal Teatrów Awangardowych PESTKA – Jelenia Góra, XXVI Gliwickie Spotkania Teatralne – Gliwice, 50. Przegląd Teatrów Małych Form KONTRAPUNKT – Szczecin

Źródło: Ośrodek Teatralny KANA