22.03.2019
19:00


Pełna kultura

Waarts gra Prokofiewa

Waarts gra Prokofiewa
 Echo Newsletter  Nie przegap - zapowiedzi wydarzeń, konkursy, newsy!

VIRTUOSO 
Waarts gra Prokofiewa

Koncert symfoniczny

Artyści:
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii w Szczecinie
Stephen Waarts - skrzypce
Rumon Gamba - dyrygent

Program: 
Dymitr Szostakowicz - Temat z wariacjami na orkiestrę B-dur op. 3
Sergiej Prokofiew - Koncert skrzypcowy nr 2 g-moll op. 63
Benjamin Britten - Sinfonia da Requiem op. 20

Muzyka XX wieku zwykle kojarzy się większości melomanów z eksperymentem, atonalnością, awangardą – twórczością wykraczającą poza ramy tradycyjnej kompozycji. Tymczasem pierwsza połowa ubiegłego stulecia to jeszcze czas działalności późnych romantyków, a także epoka neoklasycyzmu – nowego nurtu, jednak szeroko czerpiącego z czasów wcześniejszych – klasycyzmu, a nawet baroku. Do tego nurtu oraz do klasycznych form (wariacje, koncert solowy, symfonia) nawiązują też trzy kompozycje wieczoru.
Temat z wariacjami na orkiestrę należy jeszcze do „szkolnych” dzieł Dymitra Szostakowicza – w pastoralnym temacie prędzej można wysłyszeć wpływy Czajkowskiego lub Głazunowa niż tak charakterystyczny późniejszy styl rosyjskiego twórcy. Młody, około piętnastoletni kompozytor napisał wariacje prawdopodobnie podczas trzeciego roku studiów w petersburskim konserwatorium i zadedykował szkolnemu koledze Nikolaiowi Sokolovowi.
Znacznie dojrzalej prezentuje się II koncert skrzypcowy g-moll op. 63 Sergiusza Prokofiewa. Dzieło to kompozytor pisał podczas licznych podróży na emigracji – w Paryżu, Woroneżu, Baku. Utwór został ukończony w 1935 roku, a swoją premierę miał w Madrycie. Kompozycja ta pozostaje dość konserwatywnym przykładem twórczości Prokofiewa i utrzymana jest w stylistyce „nowej prostoty”. Nie brakuje tu jednak wirtuozowskich momentów, a także nieoczywistych rozwiązań i groteski, zwłaszcza w ostatniej części.
Sinfonia da Requiem Benjamina Brittena, pisana w czasie II wojny światowej, jest osobistym pacyfistycznym manifestem kompozytora. Choć utwór powstał na zamówienie rządu japońskiego na okoliczność obchodów 2600-lecia dynastii Mikado, a prywatnie twórca dedykował go pamięci własnych rodziców, to antywojenny wydźwięk powstającego w latach 1940–1941, niezwykle dramatycznego dzieła jest nie do przeoczenia. Sinfonia nawiązuje do katolickiej mszy żałobnej i złożona jest z trzech ogniw zaczerpniętych bezpośrednio z liturgii (Lacrymosa, Dies irae, Requiem aeternam), jednak pozostaje dziełem czysto instrumentalnym.

Filharmonia im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie

Filharmonia im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie

Małopolska 48, 70-515 Szczecin

91 430 95 10, 539 94 94 54 - kasa
sekretariat@filharmonia.szczecin.pl
www.filharmonia.szczecin.pl