26.04.2019
19:00

Miejsce
Ośrodek Teatralny Kana

Wstęp
10/15zł

Kategoria
Wydarzenia

Pełna kultura

Okno − Zbliżenia. Głosy Kany. Czas trwania: 747 min. (?)

Okno − Zbliżenia. Głosy Kany. Czas trwania: 747 min. (?)
 Echo Newsletter  Nie przegap - zapowiedzi wydarzeń, konkursy, newsy!

CZAS TRWANIA: 747 min.?
OKNO - ZBLIŻENIA. GŁOSY KANY

17 kwietnia
godzina 20: „Margarete” (55 min.), Janek Turkowski, Teatr Kana, bilety: 15 zł
25 kwietnia
godziny 19, 20, 20.30: „Waldeinsamkeit" (14 min.), Benjamin Verdonck, Teatr Kana, bilety: 10 zł
26 kwietnia
godzina 19: „Fałszywy Dawid" (50 min.), Imre Thormann, Teatr Kana, bilety: 15 zł
27 kwietnia
godziny 16−?: Vegard Vinge i Ida Müller (600 min.?), Teatr Kana , bilety: 15 zł

Okno − Zbliżenia. Głosy Kany. Czas trwania: 747 min. (?):
Każdy pamięta i odczuwa czas trwania spektaklu w inny sposób. Dla jednego widza godzinny spektakl wyda się krótką chwilą, innemu będzie się dłużył do odczuwalnych pięciu. Ten sam moment może u jednego zadziałać w sposób przełomowy, inny wzruszy tylko ramionami. W kwietniowej odsłonie OKNA chciałbym zaprosić na spotkanie z trzema niezwykle wyrazistymi wypowiedziami twórców teatralnych, którzy w wyjątkowy sposób rozumieją teatr, sceniczny czas i pracę z tempem.
Imre Thormann to mistrz precyzyjnego budowania obrazów z użyciem najprostszych środków scenicznych: w jego spektaklach centralne miejsce zajmuje wyraźny rysunek postaci, a spektrum jej delikatnych i drapieżnych gestów zastępuje słowa. W onirycznym Fałszywym Dawidzie percepcja widza podąża za perfekcyjnie prowadzoną pracą ciała, gdzie najdrobniejszy szczegół zaczyna mienić się od znaczeń. 

Benjamin Verdonck zabierze nas z kolei w miniaturową podróż do świata ruchomych minimalistycznych obrazów światła i jego tła. Czternaście minut doświadczenia teatralnego, fenomenu życia: pojawiania się, trwania, zmiany, znikania. 
W ostatnim dniu zapraszam do buzującego od bodźców świata przedstawień Vegarda Vingego i Idy Müller. Zanurzymy się w organizmie pożerającym wszystko, co znajdzie się na jego drodze: od światowego dorobku literatury po markowe przedmioty codziennego użytku. To teatr, który z siłą tornada przetwarza podawaną umysłowi rzeczywistość zachłyśniętą konsumpcją zachodniego świata, nadając jej niepowtarzalny, komiksowo-halucynogenny rytm obrazów. W ciągu tego kilkugodzinnego spotkania zobaczymy fragmenty ich wielogodzinnych spektakli, opatrzone autorskim komentarzem i rozmową z tym niesamowitym duetem.
Zaprasza, poleca i kłania się Janek Turkowski

"Margarete"
wideogawęda

"Margarete" opowiada o wynikającym z prostej ciekawości zakupie sześćdziesięciu czterech szpulek filmu należących do przypadkowej osoby, mieszkanki przygranicznego rejonu wschodnich Niemiec. Fascynacja estetycznym walorem obrazu starej kliszy i sentymentalna podróż do czasu socjalistycznych scenografii inkrustowana jest poznawaniem procesu przetwarzania i ponownego wykorzystania pierwotnego materiału. To refleksja na temat rejestracji wspomnień i prywatne śledztwo dotyczące tożsamości osoby, która pozostawiła po sobie ślad na niemej kliszy.

koncepcja i wykonanie: Janek Turkowski
wideo: Margarete Ruhbe, Martyna Głowacka, Adam Ptaszyński, Marcin Piątkowski, Janek Turkowski
scenografia: Wiesława Turkowska, Martyna Głowacka, Janek Turkowski
muzyka: Roger Anklam, Przemek Radar Olszewski
tłumaczenie:  Marcin Piątkowski, Andrzej Wojtasik
menadżer: Iwona Nowacka

"Waldeinsamkeit" 
(termin, który ogólnie tłumaczy się jako poczucie głębokiej łączności, którego można doświadczyć, spacerując samotnie po lesie; słowem tym określa się również stany niepewności w ciemnej i nieprzewidywalnej przestrzeni). Benjamin Verdonck przedstawia nowość ze swojego repertuaru "mobilnych przedstawień teatralnych". Pomieszczenie zamienia się w pomieszczenie, które zamienia się w pomieszczenie, które zamienia się w czarną dziurę ? w przejrzały owoc. Ten gabinet osobliwości - barokowa miniatura o wyblakłych barwach, z małymi okienkami, które otwierają się i zamykają - wypełniony światłem, ciemnością i ogromną ilością sznurków - budzi momentalny zachwyt.  

"Fałszywy Dawid"
Nie jest ani bohaterem ani wojownikiem. Raczej wywodzi się z cienia naszego bytu. Stąd, gdzie ból rodzenia odbija się nieskończonym echem. Stąd, gdzie wzlot oznacza upadek, radość tonie w bólu, a śmierć obejmuje życie. Pokój znajduje w wiecznych powrotach. Autorski spektakl Imrego Thormanna, który zobaczymy w Kanie, jest symbolicznym powrotem. Jego partytura (struktura, zarys, wewnętrzna opowieść) powstała ponad dwadzieścia lat temu i była pokazana w Szczecinie, na deskach Kany w 1999 roku 

taniec:  Imre Thormann
klarnet: Pierre Lassailly

Vegard Vinge i Ida Muller
W ciągu ostatniej dekady Vinge i Muller zdołali oburzyć europejską publiczność dzięki gotyckiej posępności i pozornie naiwnej estetyce. Często zanurzają się w transgresywnej improwizacji, płynach ustrojowych, przemocy, maskach i przesadzonym makijażu, aby stworzyć nowe i ironicznie monstrualne Dzieło Totalne. Ich szokujące, zachwycające i przemyślane zbezczeszczenie zwłok Ibsena dostarczyło nowych perspektyw i komentarzy do jego klasycznych tekstów, tworząc jednocześnie skandalicznie oryginalny język teatralny. Ich maksymalistyczna i ekstremistyczna estetyka przyniosła im wiele nagród i zaproszeń na najbardziej prestiżowe sceny w Europie, w tym stałą rezydencję w berlińskiej Volksbühne.?
 
Tymi słowy Andrew Seagal zapraszał na filmowy maraton obszernych fragmentów rejestracji spektakli przeplecionych z rozmową z duetem, który odbył się w październiku 2018 roku w Nowym Jorku. Ośrodek Teatralny Kana zaprasza na pierwsze tego rodzaju wydarzenie, jakie odbędzie się w Europie. Jednak nie będzie to ich pierwsza wizyta w Szczecinie, pojawili się już na festiwalu OKNO 10 lat temu, podczas swojego pierwszego tournée (na które składały się wizyty w Linz i Szczecinie). Wtedy nikt jeszcze nie był w stanie przewidzieć rozmiarów międzynarodowego sukcesu Vingego i Muller, dziś zaliczanych do najbardziej spektakularnych i kontrowersyjnych twórców współczesnego teatru. Dziś nikt nie jest w stanie przewidzieć, czy spotkanie z nimi potrwa 5min., czy 10 godzin i czy zobaczymy którąkolwiek z dokumentacji ich spektakli: ?Upiory?, ?Dom lalki?, ?Jan Gabriel Borkman?, ?Narodowy Teatr  Reinickendorf + Mistrz Solness?

Ośrodek Teatralny Kana

Ośrodek Teatralny Kana

Pl. św. św. Piotra i Pawła 4/5. 70-521 Szczecin

91 4330388, 91 4341561
info@kana.art.pl
www.kana.art.pl/