31.05.2019
10:00

Miejsce
Teatr Lalek Pleciuga

Wstęp
5/10zł

Kategoria
Dla dzieci

Pełna kultura

Teatralny Ty-Dzień Dziecka 2019

Teatralny Ty-Dzień Dziecka 2019
 Echo Newsletter  Nie przegap - zapowiedzi wydarzeń, konkursy, newsy!

Teatralny Ty-Dzień Dziecka to interaktywny festiwal kierowany zarówno do dzieci jak i dorosłych. W latach 2017 i 2018 zainteresowanie widzów było ogromne, stąd decyzja o kontynuowaniu tego projektu.

W tym roku kulminację projektu wyznaczają dwie daty: Dzień Matki – 26 maja i Dzień Dziecka – 1 czerwca.

Dwudziestego szóstego maja organizator zaprasza widzów m.in. na dwie premiery. Będzie to Kaczątko, spektakl dla najnajów luźno oparty na tekście Hansa Christiana Andersena Brzydkie kaczątko w reżyserii Marioli Fajak-Słomińskiej i Janusza Słomińskiego (w sali prób) oraz Kołysanki Północy, nowatorska propozycja przygotowywana przez Martę Łągiewkę, z wykorzystaniem motywów piosenek naszych północnych sąsiadów (w sali kameralnej). 

Teatralny tydzień zamknie premiera Karmelka Marty Guśniowskiej (duża scena). A pomiędzy premierami Pleciugi – spektakle gościnne.

Została zachowana zasada, że teatralnymi partnerami projektu są zespoły z krajów północno-zachodnich, niejako sąsiadujących z naszym przygranicznym miastem, a jednocześnie są to kraje o ciekawych doświadczeniach w propozycjach teatralnych dla dzieci. 

Wzorem lat ubiegłych także tegoroczna edycja ma hasło wiodące. Tematem, który w tym roku podejmujemy, jest istotny problem cywilizacyjny – konieczność dbania o środowisko, w którym żyjemy, a bardziej konkretnie – świat zwierząt.

Projekt Teatralny Ty-Dzień Dziecka to wiele interaktywnych działań, wśród których znajdą się prezentacje przedstawień: trzy premiery Pleciugi i sześć spektakli zagranicznych, ponadto działania edukacyjno-animacyjne, w tym. m.in. warsztaty dla różnych grup wiekowych: najnajów, dzieci i ich rodziców – koncentrujące się na tematyce związanej ze zwierzętami, wystawy, spotkania, relacje filmowe, publikacje wydawnictw.

Program TEATRALNY TY-DZIEŃ DZIECKA 2019

niedziela 26 maja 

10.00 – PRAPREMIERA Kaczątko, Teatr Lalek „Pleciuga”, Polska (sala prób)
10.15 – Kraina zwierząt – warsztaty dla najnajów (sala edukacyjna) 
10.30 – Na własnych nogach, Midnight Theatre Company, Islandia (duża scena)
11.30 – PRAPREMIERA Kołysanki Północy, Teatr Lalek „Pleciuga”, Polska (sala kameralna) 
11.45 – Kraina zwierząt – warsztaty dla najnajów (sala edukacyjna)
13.00 – Na własnych nogach, Midnight Theatre Company, Islandia (duża scena)
13.15 – Kraina zwierząt – warsztaty dla najnajów (sala edukacyjna) 
14.00 – Kaczątko, Teatr Lalek „Pleciuga”, Polska (sala prób)
14.15 – Kołysanki Północy, Teatr Lalek „Pleciuga”, Polska (sala kameralna)

poniedziałek 27 maja 

10.00 – Kaczątko, Teatr Lalek „Pleciuga”, Polska (sala prób) 
11.30 – Dziwne piórka, Bird & Bat, Islandia (duża scena)* 
16.30 – Dziwne piórka, Bird & Bat, Islandia (duża scena)* 
16.30 – FiKa kulturalna „Posłuchaj i narysuj. Zwierzęta w literaturze” (Kluboksięgarnia FiKa)**

wtorek 28 maja 

10.00 – Dziwne piórka, Bird & Bat, Islandia (duża scena)*
16.30 – Dziwne piórka, Bird & Bat, Islandia (duża scena)*
16.30 – FiKa kulturalna „Posłuchaj i narysuj. Zwierzęta w literaturze” (Kluboksięgarnia FiKa)** 
16.45 – Chcę psa!, Dockteatern Tittut, Szwecja (sala prób) 
17.30 – Poznajmy się – zwierzęta i ludzie – warsztaty (sala edukacyjna)

środa 29 maja

10.00 – Chcę psa!, Dockteatern Tittut, Szwecja (sala prób)
11.30 – Kropka Petry, Dockteatern Tittut, Szwecja (sala kameralna) 
16.30 – Kropka Petry, Dockteatern Tittut, Szwecja (sala kameralna) 
16.30 – FiKa kulturalna „Posłuchaj i narysuj. Zwierzęta w literaturze” (Kluboksięgarnia FiKa)**
17.30 – Poznajmy się – zwierzęta i ludzie – warsztaty (sala edukacyjna)

czwartek 30 maja 

10.00 – Leć, leć, biedroneczko, Puppet Theatre Sampo, Finlandia (sala kameralna)*
12:00 – Leć, leć, biedroneczko, Puppet Theatre Sampo, Finlandia (sala kameralna)*
16.30 – Leć, leć, biedroneczko, Puppet Theatre Sampo, Finlandia (sala kameralna)*
16.30 – FiKa kulturalna, czytanie fragmentów „Karmelka” i spotkanie z autorką Martą Guśniowską (Kluboksięgarnia FiKa)**
„Posłuchaj i narysuj. Zwierzęta w literaturze” (Kluboksięgarnia FiKa)**
17.30 – Poznajmy się – zwierzęta i ludzie – warsztaty (sala edukacyjna)

piątek 31 maja

10.00 – Robaczek w huraganie emocji. Coś się ze mną dzieje!, Puppentheater Zwickau, Niemcy (sala kameralna) 
12.00 – Robaczek w huraganie emocji. Coś się ze mną dzieje!,, Puppentheater Zwickau, Niemcy (sala kameralna)
16.30 – Robaczek w huraganie emocji. Coś się ze mną dzieje!,, Puppentheater Zwickau, Niemcy (sala kameralna)
16.30 – FiKa kulturalna „Posłuchaj i narysuj. Zwierzęta w literaturze” (Kluboksięgarnia FiKa)** 
17.00 – Karmelek, Teatr Lalek „Pleciuga”, Polska (duża scena) – próba generalna

sobota 1 czerwca 

16.00 – PREMIERA Karmelek, Teatr Lalek „Pleciuga”, Polska (duża scena) 
po premierze: Zgadnij, gdzie jestem? – gra terenowa

* spektakl z warsztatem 
** wydarzenie odbywa się w Kluboksięgarni FiKa, al. Papieża Jana Pawła II 8 

UWAGA! Wszystkie spektakle bez bariery językowej

PREMIERA PLECIUGI
KARMELEK
Marta Guśniowska
reżyseria: Anna Rozmianiec

INFORMACJE O SPEKTAKLU: W pewnej spokojnej, wiejskiej zagrodzie żyją zwierzęta. Ich rytm dnia wyznaczany jest codziennymi obowiązkami: krowa daje mleko, kura znosi jaja, a kogut, jak na prawdziwego koguta przystało, budzi co rano wszystkich domowników i zwierzęta. Tylko co ma robić piesek Karmelek? Sam chciałby się dowiedzieć jak mógłby się stać potrzebny...
Karmelek to pełna humoru i ciepła opowieść o poszukiwaniu czegoś ważnego w sobie oraz o sile przyjaźni, która sprawia, że dzięki niej każdy z nas może poczuć się wyjątkowy.

TWÓRCY
koncepcja: Janusz Ryl-Krystianowski 
reżyseria i choreografia: Anna Rozmianiec
scenografia: Jacek Zagajewski
muzyka: Robert Łuczak

Występują
Maja Bartlewska
Rafał Hajdukiewicz
Mirosław Kucharski
Katarzyna Majewska
Edyta Niewińska-Van der Moeren
Przemysław Żychowski

INFORMACJE O TWÓRCACH

• Marta Guśniowska – z wykształcenia filozof, z zamiłowania dramatopisarz, z zawodu dramaturg – od 2007 roku w Białostockim Teatrze Lalek. Debiutowała w 2005 roku na scenie Teatru Animacji w Poznaniu sztuką Baśń o Rycerzu bez Konia. Teksty Guśniowskiej zostały przetłumaczone na kilka języków i doczekały się dotąd wielu realizacji w kraju i za granicą. Jest wielokrotną laureatką rozlicznych konkursów dramaturgicznych. Kilkukrotna laureatka Konkursu na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej– za teksty O Rycerzu Pryszczycerzu, O mniejszych Braciszkach Świętego Franciszka oraz zespołowo za spektakl A niech to Gęś kopnie!. Otrzymała również Nagrodę Komisji Artystycznej konkursu za tekst Ony, bajkę o życiu widzianym oczami dorastającego dziecka. Marta Guśniowska jest wielokrotną laureatką Konkursu na Sztukę dla Dzieci i Młodzieży organizowanego przez Centrum Sztuki Dziecka w Poznaniu – od 2004 roku niemalże rokrocznie.

Biogram ze strony: https://www.btl.bialystok.pl/zespol-artystyczny/marta-gusniowska/

• Anna Rozmianiec – reżyser i choreograf, z wykształcenia polonista, z zamiłowania językoznawca, mama dwóch najwierniejszych widzów – Tymona i Ignacego. Na stałe związana z nurtem teatru plastycznego, pantomimy i teatru tańca. Współtworzyła jako reżyser, choreograf i scenograf kilkanaście spektakli teatralnych dla dzieci i dorosłych, współpracując m.in. z Teatrem Animacji w Poznaniu, Teatrem Lalki i Aktora w Wałbrzychu, Teatrem Lalek „Banialuka” w Bielsku-Białej, autorskim Teatrem Fuzja, Teatrem Strefa Ciszy. Spektakl Szewcy w jej reżyserii był prezentowany m.in. w ramach VI edycji programu Teatr Polska w 2014 roku. 
Prowadzi również działalność edukacyjną dla dzieci, młodzieży i dorosłych, z którymi stworzyła ponad 50 spektakli.

• Janusz Ryl-Krystianowski – absolwent Uniwersytetu Łódzkiego (1974). Pracował jako aktor -lalkarz w Teatrze Lalek „Arlekin” w Łodzi oraz w Teatrze Lalki i Aktora „Pinokio” w tym samym mieście. W latach 1980–1989 był dyrektorem Teatru Animacji w Jeleniej Górze, następnie do 2014 zajmował stanowisko dyrektora artystycznego Teatru Animacji w Poznaniu. Wyreżyserował kilkadziesiąt spektakli lalkowych w różnych teatrach. Odznaczony m.in. Złotym Krzyżem Zasługi, Krzyżem Kawalerskim oraz Krzyżem Oficerskim Orderu Odrodzenia Polski, a także Srebrnym Medalem Zasłużony Kulturze – Gloria Artis. Wyróżniany na festiwalach teatrów lalek, otrzymał m.in. Nagrodę im. Jana Dormana.

• Robert Łuczak – kompozytor, dyrygent i pianista. Studiował w Akademii Muzycznej w Poznaniu, gdzie ukończył dyrygenturę chóralną w 1992 roku. Napisał muzykę do 150 spektakli teatralnych, 157 filmów dokumentalnych, słuchowisk poetyckich oraz programów telewizyjnych. Komponuje i wystawia musicale, m.in. Frustrujące Bajki, Królestwo Wichrowych Wzgórz, Dziewczynka z zapałkami. Jest autorem pięciu płyt z muzyką ilustracyjną dla wytwórni SoundPol. Dla wytwórni Paris Music nagrał trzy solowe płyty. Obecnie nagrywa dla Studia H, w którym zrealizował trzy solowe albumy. Jest laureatem wielu prestiżowych nagród.

• Jacek Zagajewski – scenograf, absolwent Państwowej Wyższej Szkoły Sztuk Plastycznych w Poznaniu (1974). Jako scenograf, debiutował w pierwszym polskim wystawieniu Operetki Witolda Gombrowicza, w poznańskim Studenckim Teatrze NURT (reż. Janusz Nyczak, 1972). Debiut na scenie zawodowej to dramat Okapi Stanisława Grochowiaka w Teatrze Polskim, również w Poznaniu. Artysta związany był etatowo z Teatrem Polskim we Wrocławiu (1982–1987), Słupskim Teatrem Dramatycznym (1989–1992), a od 1992 roku – z Teatrem Animacji w Poznaniu. Współpracuje z wieloma innymi scenami – ma w dorobku ponad 190 realizacji scenograficznych. Od 1992 roku pracuje głównie dla dziecięcej i młodzieżowej widowni.

Biogram ze strony: https://www.teatr-rozrywki.pl/zespol/scenografowie/228.html?view=team

PRAPREMIERA PLECIUGI
KOŁYSANKI PÓLNOCY
reżyseria: Marta Łągiewka

INFORMACJE O SPEKTAKLU: Nowatorska propozycja Marty Łągiewki oparta na tradycyjnych kołysankach polskich i krajów północy w nowych aranżacjach. Spektaklem zapraszamy małego widza i jego opiekunów do wspólnego śpiewania i zabawy.

TWÓRCY
reżyseria: Marta Łągiewka 
koncepcja scenograficzna: Kaja Cykalewicz-Licak 
muzyka: Tomasz Licak 
występują: Maja Bartlewska, Marta Łągiewka

INFORMACJE O TWÓRCACH

• Marta Łągiewka – ukończyła wrocławski Wydział Lalkarski Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej w Krakowie. Debiutowała w spektaklu Dekameron w reżyserii Tatiany Malinowskiej-Tyszkiewicz w Teatrze Polskim w Szczecinie. Od 2005 roku jest aktorką Teatru Lalek „Pleciuga” w Szczecinie. Występuje m.in. w spektaklach: Don Juan, czyli... w reż. Aleksieja Leliavskiego, Wybierz Osiecką raz jeszcze w reż. Dariusza Kamińskiego, Disco Macabre w reż. Arkadiusza Buszko, Wodna opowieść w reż. Roberta Drobniucha. W ramach stypendium Marszałka Województwa Zachodniopomorskiego w 2015 roku zrealizowała autorski muzyczno-lalkowy spektakl Poruszenie oparty na wierszach E.E. Cummingsa. Współpracowała z Teatrem Lalki i Aktora w Opolu i Teatrem Polskim w Szczecinie. Prowadzi warsztaty teatralne dla dzieci i młodzieży. W ramach projektu Teatralny Ty-Dzień Dziecka w 2018 wraz z Mają Bartlewską zrealizowała spektakl dla najnajów Przebieranki.

• Kaja Cykalewicz-Licak – w 2008 roku ukończyła studia filozoficzne na Wydziale Humanistycznym Uniwersytetu Szczecińskiego, a w 2012 roku obroniła dyplom na Wydziale Malarstwa i Rzeźby Akademii Sztuki Pięknych im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu (kierunek malarstwo i multimedia). Realizuje swoje prace w wielu różnych technikach, w ostatnich latach skupiła się na grafice, ilustracji oraz pracach przestrzennych. Uczestniczka licznych wystaw zbiorowych i indywidualnych (m.in. we Wrocławiu, Szczecinie, Warszawie, Brukseli, Le Mans). Organizatorka plenerów oraz warsztatów, także tych przeznaczonych dla najmłodszym odbiorcom. Jako artystka angażuje się w liczne działania kulturalne oraz edukacyjne.

• Tomasz Licak – kompozytor i saksofonista jazzowy, wykładowca Akademii Sztuki w Szczecinie. Absolwent Carl Nielsen Academy of Music w Odense oraz elitarnych studiów podyplomowych w Rytmisk Musikkonservatorium w Kopenhadze. Na swoim koncie ma paręnaście wydanych albumów, w tym debiutancką płytę K.R.A.N. Kran, Last Call – The Outbreak Quartet czy Quintet feat. Anders Mogensen. Jednym z jego ostatnich autorskich projektów jest sekstet Trouble Hunting, wykonujący muzykę autorską w stylu improv. Jako saksofonista łączy język hard-bopu z muzyką free. Współpracuje z wieloma skandynawskimi, polskimi oraz niemieckimi muzykami (takimi jak m.in. Anders Mogensen, Simon Krebs, Rudi Mahall, Kasper Tom Christiansen, Richard Andersson, Marek Kądziela, Radosław Wośko). W ostatnich latach chętnie współpracuje także z twórcami reprezentującymi różne środowiska muzyczne, czego najlepszym przykładem jest ostatnia płyta nagrana z zespołem The Ears. Jest autorem muzyki do filmu Sobotnia góra w reż. Marty Filipiak oraz współautorem muzyki do dokumentu Rzeźbiarz z kamerą poświęconego postaci Augusta Zamoyskiego w reż. Marcina Giżyckiego. Jako muzyk występował również w przedstawieniu Matka Courage i jej dzieci w reż. Michała Zadary w Teatrze Narodowym w Warszawie. Szczecińskiej publiczności znany jest dobrze jako twórca i dyrygent orkiestry Pomeranian Youth Big Band. Jest laureatem Grand Prix konkursu Bielskiej Zadymki Jazzowej 2010 (uzyskanego z zespołem Outbreak Quartet), nagrody indywidualnej Krokus Jazz Festival w 2009 roku w Jeleniej Górze oraz Gran Prix 49 edycji Festiwalu Jazz Nad Odrą 2013, którą zdobył z zespołem Tomasz Licak/ Radek Wośko Quartet feat. Carl Winther. Stypendysta marszałka Województwa Zachodniopomorskiego w dziedzinie kultury w 2012 roku. Regularnie koncertuje w Polsce i poza jej granicami.

PRAPREMIERA PLECIUGI
KACZĄTKO
scenariusz i reżyseria: Mariola Fajak-Słomińska; Janusz Słomiński

INFORMACJE O SPEKTAKLU: Kaczątko to spektakl najnajowy, muzyczny, bez słów, oparty luźno na treści Brzydkiego kaczątka Hansa Christiana Andersena. Historia szarej kaczuszki, która do nikogo nie pasuje i której nie lubią na podwórku, bo jest inna, a która później okazuje się najpiękniejsza i bardzo wartościowa.

TWÓRCY

scenariusz i reżyseria: Mariola Fajak-Słomińska; Janusz Słomiński
scenografia: Łukasz Kwietniewski
muzyka: Zbigniew Krzywański
występują: Mariola Fajak-Słomińska, Janusz Słomiński, Krzysztof Tarasiuk

INFORMACJE O TWÓRCACH

• Mariola Fajak-Słomińska – aktorka Teatru Lalek „Pleciuga” w Szczecinie. Pochodzi z Torunia, gdzie rozpoczynała pracę na scenie Baja Pomorskiego. Dla radia „Gra” przygotowała około 200 audycji na dobranoc i osiem słuchowisk dla dzieci, które ukazały się na kasetach. Obecnie dubbinguje głosy w grach komputerowych Pluszaki rozrabiaki. Jej sztuka Afrykańska przygoda została nagrodzona Bursztynowym Pierścieniem jako najlepszy spektakl sezonu 2010 / 2011. Był to pierwszy najnajowy spektakl w repertuarze Teatru Lalek „Pleciuga”. Od tej premiery została autorką i reżyserką wielu przedstawień dla najnajów, granych w teatrach całej Polski. W 2016 roku ponownie została nagrodzona Bursztynowym Pierścieniem, tym razem za spektakl Rosnę. Jest autorką książek Atolka i Król naszego lasu.

• Janusz Słomiński – aktor Teatru Lalek „Pleciuga” od 1999 roku. Występuje m.in. w Nie dość bladej królewnie w reż. Ewy Piotrowskiej, Wodnej opowieści w reż. Roberta Drobniucha, Bajce o szczęściu w reż. Zbigniewa Niecikowskiego, Kumie i Plumie w reż. Moniki Gerboc. Jest współautorem przedstawień dla najnajów, m.in. nagrodzonych Bursztynowym Pierścieniem Afrykańskiej przygody – pierwszego najnajowego spektaklu zrealizowanego w Teatrze Lalek „Pleciuga”, oraz Rosnę. Wspólnie z Mariolą Fajak-Słomińską realizuje przedstawienia dla najnajmłodszych w teatrach całej Polski.

• Łukasz Kwietniewski – ukończył studia na Wydziale Budownictwa i Architektury Politechniki Szczecińskiej oraz Wydziale Scenografii Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Założyciel i twórca Teatru Przestrzeni, realizował się artystycznie w wielu dziedzinach sztuki telewizyjnej odnajdując własne medium, jakim jest teatr (Hektor i Andromacha, reż. Ewelina Pietrowiak, Akademia Teatralna w Warszawie; Cocofli bar, Akademia Teatralna w Białymstoku; Interesy Pana Kota, reż. Dariusz Kamiński, Teatr Lalek „Pleciuga” w Szczecinie). Wystawa indywidualna malarstwa i wideoart Trzy tańce (galeria Perspektywa, Szczecin, czerwiec 2001). Współpracuje z pracownią architektoniczną O&O European Design w Warszawie, asystuje scenografce Małgorzacie Szczęśniak przy projektach teatralnych w Europie (m.in. Madame de Sade w reż. Krzysztofa Warlikowskiego, Toneel Groep Amsterdam, Ifigenia w Taurydzie w reż. Krzysztofa Warlikowskiego, Palais Garnier, Paryż). 

• Zbigniew Krzywański – karierę zawodową zaczął jako gitarzysta zespołu Republika z Grzegorzem Ciechowskim, Sławomirem Ciesielskim, Pawłem Kuczyńskim oraz w okresie późniejszym (lata 90.) z Leszkiem Biolikiem. Jest współkompozytorem (łącznie z Grzegorzem Ciechowskim) wielu piosenek Republiki, np. Mamona, My Lunatycy. Z zespołem Republika wydał kilkanaście płyt, zagrał kilkaset koncertów w Polsce, Europie i Ameryce Płn., w tym wiele na festiwalach, m.in. w Roskilde w Danii (1984) czy Ruis Rock w Finlandii (1984). Wraz z Republiką, jako pierwszym zespołem rockowym w Polsce, wziął udział w widowisku teatralnym Republika – Rzecz Publiczna (Teatr Wielki w Łodzi) na podstawie Wyludniacza Samuela Becketta. Po śmierci Grzegorza Ciechowskiego został „wolnym strzelcem”. Tworzy spółkę autorką z Jackiem Bończykiem. Obaj mają w dorobku kilka teatralnych spektakli muzycznych: Terapia Jonasza (Teatr Rozrywki), Obywatel (Teatr im. Wilama Horzycy w Toruniu), Kot w butach (Teatr im. Wilama Horzycy w Toruniu, Teatr Syrena w Warszawie, Teatr Rozrywki), musical Zorro (Teatr Muzyczny w Łodzi). Oprócz tego skomponował muzykę do trzech sztuk teatralnych dla teatru Baj Pomorski w Toruniu: Pinokio, Amelka, Bóbr i Król na dachu oraz Karampuk, czyli królik z kapelusza. 

INFORMACJE O ZAPROSZONYCH SPEKTAKLACH

Na własnych nogach (Own two feet) 
Miðnætti leikhús / Midnight Theatre Company, Islandia
reżyseria: Agnes Wild
występują: Olivia Hirst, Nick Candy, Rianna Dearden, Þorleifur Einarsson

INFORMACJE O SPEKTAKLU: Jest to klasyczne, familijne, lalkowe przedstawienie dla dzieci od 2 lat, bez bariery językowej, zrealizowane w technice bunraku. Atmosfera spektaklu jest pełna ciepła i radości, m.in. za sprawą łagodnej i różnorodnej muzyką wykonywanej na żywo na scenie. To piękne, pouczające i pełne życia przedstawienie o odwadze. Opowiada historię Ninny, śmiałej i odważnej sześcioletniej dziewczynki, która zostaje wysłana na farmę, aby tam spędzić lato. Ten nowy dom i nowe otoczenie są zupełnie różne od tego, do czego została przyzwyczajona. Oddalona od rodziców z ciekawością i odwagą nawiązuje nowe znajomości i uczy się, jak „stanąć na własnych nogach”. Spektakl otrzymał podwójną nominację do Grimana – Islandzkiej Nagrody Teatralnej dla Najlepszego Przedstawienia dla Dzieci 2017 oraz dla Najlepszej Choreografii 2017. Po spektaklu dzieci mają możliwość poznać bliżej aktorów, lalkę bunraku i całą scenografię.

Teatr lalkowy bunraku jest jedną z form tradycyjnego teatru japońskiego. Lalkę teatru bunraku prowadzi aż trzech animatorów: pierwszy i najważniejszy porusza głową i prawą ręką, dwóch pozostałych lalkarzy prowadzi nogi, korpus i lewą rękę lalki. Dzięki takiemu rozłożeniu ról bunraku daje olbrzymie możliwości animacyjne, potrafi poruszać się autentycznie, pewnie, sprawnie, w ruchach jest szczegółowa i przez to może zagrać praktycznie wszystko. Głównym wyzwaniem animacji bunraku jest koordynacja lalkarzy. Animując wspólnie, muszą działać jak jeden organizm, razem się poruszać, mieć pełnię kontroli nad najmniejszym gestem, nawet razem oddychać. Teatr bunraku wymaga precyzji, zgrania i ogromnej wprawy animatorów, ale efekty takiej animacji są zniewalające.

INFORMACJE O TEATRZE: Midnight Theatre Company tworzą aktor i reżyser Agnes Wild, muzyk Sigrún Harðardóttir i scenograf teatralny Eva Björg Harðardóttir. Fakt, że założyciele teatru wywodzą się z różnych dziedzin sztuki, stanowi jedną z największych zalet teatru. Jak dotąd wszystkie ich spektakle są efektowne i przykuwające uwagę a teatr i muzyka wzajemnie się przeplatają i są prawie tak samo ważne. Midnight Theatre Company otrzymał nominację do Grimana, Islandzkiej Nagrody Teatralnej za Najlepsze Przedstawienie dla Dzieci 2017 i za Najlepszą Choreografię 2017. Działalność teatru jest finansowana przez rząd Islandii, Miasto Reykjavik, Rotary and Kulturkontakt Nord.

Dziwne piórka (Strange Feathers), Bird & Bat, Islandia
choreografia: Chantal McCormick, Tinna Grétarsdóttir
występują: Aisling Ní Cheallaigh, Katla Þórarinsdóttir, Beverly Grant

INFORMACJE O SPEKTAKLU: To spektakl dla dzieci w wieku od 2 do 7 lat, bez bariery językowej, prezentujący sztukę tańca współczesnego, wzbogacony o piękną muzykę wykonywaną na żywo. Spektakl z humorem opowiada o dwóch małych pisklętach, które rozpoczynają naukę latania. Nauka latania posłużyła za metaforę do radzeniem sobie z otaczającym dziecko światem. Ucząc się latać, dorastamy i z pomocą rodziców pokonujemy własne ograniczenia i rozwijamy osobowość, a prawdziwym autorytetem w tym procesie jest osoba rodzica. Spektakl zapewnia bliski kontakt publiczności z bohaterami przedstawienia, publiczność usadowiona jest bowiem wkoło sceny, niczym w ptasim gnieździe. Po występie dzieci zapraszane są na scenę, gdzie mogą dotknąć i przetestować wykorzystywane w spektaklu rekwizyty. Spektakl powstał we współpracy między Bird & Bat i irlandzką powietrzną formacją taneczną Fidget Feet. Otrzymał nominację do Grimana – Islandzkiej Nagrody Teatralnej dla Najlepszego Przedstawienia dla Dzieci 2017.

INFORMACJE O TEATRZE: The Bird and the Bat działalność rozpoczął w 2012 roku. Tworzy przedstawienia taneczne dla najmłodszej publiczności, w wieku od 6 miesięcy i starszych, w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym.

Chcę psa! (Want a dog!), Dockteatern Tittut, Szwecja
reżyseria: Sophia Segrell
występuje: Tobias Ulfvebrand

INFORMACJE O SPEKTAKLU: To taneczne przedstawienie lalkowe dla dzieci w wieku od 2 do 6 lat, bez bariery językowej. Reżyserii podjęła się Sophia Segrell, dyrektor artystyczna teatru Dockteatern Tittut. Na początku opowieści poznajemy małego chłopca imieniem Douglas. Bawi się on w swoim pokoju. W trakcie zabawy zaczyna sobie wyobrażać, że ma własnego pieska. Fantazjuje o jego figlarnych łapkach, pocałunkach mokrego noska, miękkim i przytulnym futerku. Pies sprawia, że chłopiec śmieje się i czuje się dobrze. Przedstawienie opiera się na idei mówiącej, że posiadanie własnego psa, który merda ogonem zawsze, kiedy cię widzi, jest prawdziwym szczęściem i warte jest każdego wysiłku.

Kropka Petry (Petras’ spot), Dockteatern Tittut, Szwecja
reżyseria: Ing-Mari Tirén
występują: Lisa Kjellgren Almstig, Martin Hasselgren/Sara Bexell

INFORMACJE O SPEKTAKLU: To klasyczne lalkowe przedstawienie dla dzieci w wieku od 2 do 6 lat, utrzymane w ciepłej stylistyce i pogodnym klimacie. Wydawać by się mogło, że w prostej historii, opowiadającej o poranku sympatycznego zwierzaczka imieniem Petra i zagubionej kropce z jej futerka, można odnaleźć ważne pytania dotyczące bezpieczeństwa i tęsknoty. Spektakl wyreżyserowała Ing-Mari Tirén, założycielka Dockteatern Tittut, laureatka wielu nagród, znana z wyjątkowego kunsztu lalkarskiego. Spektakl został nominowany do prestiżowej szwedzkiej nagrody August Prize 2011, a scenariusz oparty jest na uroczej i porywającej książce Marii Nilsson Thore, szwedzkiej ilustratorki i autorki książek dla dzieci.

INFORMACJE O TEATRZE: Dockteatern Tittut powstał w 1977 roku i jest pionierem wśród szwedzkich instytucji kultury. Przed utworzeniem Dockteatern Tittut w Szwecji nie do pomyślenia było grać dla dzieci poniżej piątego roku życia, a w teatrze Dockteatern Tittut zaczęły powstawać przedstawienia dla dzieci od lat 2. Obecnie teatr wprowadził do repertuaru również spektakle dla dzieci młodszych, tzw. najnajów (od 0 lat). Od czterdziestu lat Dockteatern Tittut tworzy ekscytujące i artystycznie silne przedstawienia dla dzieci. Wypracował też własny styl pracy, w którym duży nacisk położony jest na wprowadzenie dzieci w świat teatru, m.in. spotkania z publicznością we foyer, aby zbudować u dziecka zaufanie i wzbudzić w nim chęć wejścia do sali teatralnej. Teatr odnosi się z dużym szacunkiem do młodej publiczności i stawia sobie wysokie wymagania, aby dostarczać sztuki wyjątkowe i wysokiej jakości. Współpracuje ze znakomitymi szwedzkimi konstruktorami lalek, realizuje spektakle w koprodukcji z Royal Opera w Sztokholmie i stowarzyszeniem Riksteatern, współpracuje też z jednym z wiodących na świecie reżyserów teatru cieni – Fabriziem Montecchim. Teatr od lat regularnie prezentuje swoje spektakle na całym świecie, jest też laureatem głównych nagród krajowych i lokalnych w kategorii spektakl dla dzieci i młodzieży. W ostatnich latach teatr odwiedził Francję, Stany Zjednoczone i Rosję, a także Polskę, gdzie w Teatrze Lalek „Pleciuga” zaprezentował, bardzo dobrze odebrany przez szczecińską publiczność, spektakl Embla – dziewczynka w kosmosie (2018).

Leć, leć, biedroneczko (Fly fly ladybug) 
Nukketeatteri Sampo / Puppet Theatre Sampo, Finlandia
scenariusz i reżyseria: Iivo Barić
występują: Sofia Airas, Satu Lankinen

INFORMACJE O SPEKTAKLU: Klasyczny spektakl lalkowy dla wszystkich grup wiekowych, z muzyką graną na żywo na różnorodnych instrumentach muzycznych, bez bariery językowej. Spektakl grany jest dla kameralnej widowni (do 100 osób) i połączony jest z warsztatami, podczas których publiczność może samodzielnie wykonać lalkę. Spektakl opowiada historię małej biedronki, która szuka swojego miejsca w wielkim i szerokim świecie. Biedronka pragnie nauczyć się latać, ale to jest takie trudne! W tej przygodzie biedronka nawiąże nowe przyjaźnie z zabawnymi stworzeniami żyjącymi w trawie. Leć, leć, biedroneczko to łagodna i ciepła opowieść, w której najmłodsza publiczność zanurzy się w świat owadów i wprowadzona zostanie w cudowny świat teatru.

INFORMACJE O TEATRZE: Puppet Theatre Sampo to teatr lalkowy w Helsinkach założony w 1977 roku. Tworzy przedstawienia, w których w mistrzowski sposób wykorzystuje różne techniki teatru lalek, a wspólnym mianownikiem wszystkich spektakli jest muzyka wykonywana na żywo. Teatr poza spektaklami prowadzi działalność edukacyjną i wystawienniczą. Kameralną scenę teatru odwiedza rocznie ponad 30 tysięcy widzów i osób korzystających z oferty edukacyjnej. Teatr regularnie występuje także w regionalnych centrach kultury, przedszkolach i szkołach, dając rocznie 100–150 przedstawień. Teatr prezentuje się również na zagranicznych festiwalach i przeglądach. Puppet Theatre Sampo został uhonorowany licznymi nagrodami i nominacjami za pracę artystyczną i osiągnięcia w kulturze dziecięcej.

Robaczek w huraganie emocji. Coś się ze mną dzieje!
(Die kleine Raupe im im Gefühlssalat. Was ist los mit mir?)
Puppentheater Zwickau, Niemcy

reżyseria: Malgorzata Kazinska
występuje: Konrad Bruno

INFORMACJE O SPEKTAKLU: Jest to klasyczny spektakl lalkowy dla dzieci od 3 lat, z muzyką graną na żywo, bez bariery językowej. Wśród dużej łąki mały robaczek próbuje zrozumieć własne uczucia. Jakie to trudne! Chwilami jest się tak szczęśliwym i potem od razu przychodzi gniew. I smutek! I duża nadzieja! A potem bezsilność! – jak to wszystko opanować? Mały robaczek decyduje sie schować, ale czy to jest dobre rozwiązanie? Czy nie przegapi swojego szczęścia?

INFORMACJE O TEATRZE: Puppentheater Zwickau ma długą tradycję. Powstał w 1952 roku i zawsze cieszył się ogromnym zainteresowaniem. Dzisiaj ten teatr to nadal magia, poezja i prawdziwy kosmos możliwości. Niezwykły teatr w niezwykłym mieście, jak mówią aktorzy. Puppentheater Zwickau ma bogatą ofertę – od klasycznych utworów repertuarowych poprzez szeroki program dydaktyczny aż po działania pedagogów teatru.

PROGRAM EDUKACYJNO-ANIMACYJNY

WARSZTATY

Kraina zwierząt – warsztaty dla najnajów (sala edukacyjna)
Warsztaty prowadzi: Agnieszka Kołodziejczyk-Królik

• Warsztaty dla najnajów „Kraina zwierząt” skierowane są do najnajmłodszych, czyli dzieci w wieku od roku do trzech lat. 

W przytulnej atmosferze Teatru Lalek „Pleciuga” dzieci wezmą udział w działaniach, dostosowanych do swych możliwości percepcyjnych. „Kraina zwierząt” to spotkanie oparte na muzyczno- ruchowych zabawach, dających dzieciom możliwość do aktywnego uczestnictwa w kreowaniu sytuacji warsztatowej.

Poznajmy się – zwierzęta i ludzie – warsztaty (sala edukacyjna)
Warsztaty prowadzą Łukasz Musiał i Sylwia Godowska/Aleksandra Szwajda

• Celem warsztatów rodzinnych „Poznajmy się – zwierzęta i ludzie” będzie zapoznanie dzieci i ich rodziców lub opiekunów z tematyką prozwierzęcą i potrzebą dbania o otaczający nas ekosystem, a także twórcza praca manualna dzieci.

SPOTKANIA

FiKa kulturalna. Posłuchaj i narysuj. Zwierzęta w literaturze

• W przestrzeni Kluboksięgarni FiKa przez pięć dni popołudniami będą się odbywać czytania bajek, których bohaterami są zwierzęta. Dodatkowo w czwartek (30.05) odbędzie się spotkanie z Martą Guśniowską – autorką tekstu do premierowego przedstawienia Karmelek.

Prowadzenie: Małgorzata Narożna

GRA TERENOWA

• Zgadnij gdzie jestem? – po premierze Karmelka zapraszamy dzieci i rodziców do udziału w grze terenowej wokół Pleciugi. Start około godziny 17.00, a po wspólnej zabawie zapraszamy do foyer teatru na tort.

Prowadzenie: Magdalena Bogusławska

WYSTAWY

• W lipcu zapraszamy na Jasne Błonia do oglądania wystawy ukazującej działania, które odbyły się w ramach projektu.

• We wrześniu naszą wystawę prezentującą prace dzieci wykonane podczas warsztatów oraz zdjęcia z przebiegu projektu pokażemy w Miejskiej Bibliotece Publicznej – filii nr 54 (ProMedia) przy al. Wojska Polskiego 2 oraz filii nr 4 się przy ul. Barnima 25.

DODATKOWE DZIAŁANIA DŁUGOFALOWE DOKUMENTUJĄCE PROJEKT

• Publikacja dwujęzycznej (polsko-angielskiej) książki o zwierzętach z tłumaczeniem nazw zwierząt w językach partnerów. 

Publikacja będzie miała na celu poprzez zabawę m.in. zwrócenie uwagi na gatunki, którym grozi wyginięcie, jak również takie, które często mijamy na ulicach lub spotykamy w lesie na spacerze, a które potrzebują naszej pomocy.

• „Teatralnik” – okazjonalne pismo, które zostanie wydane we wrześniu. 

„Teatralnik” stanie się podsumowaniem dotychczasowych działań projektu, zostaną w nim zaprezentowane poszczególne działania, zdjęcia, dodatkowe materiały (m.in. rozmowy z artystami, prace dzieci wykonane podczas warsztatów.

• Film – oprócz pełnienia funkcji dokumentacyjnej będzie omawiał problematykę poruszaną podczas działań projektu.

• Impresje filmowe przygotowane przez młodzież – dla młodych widzów przewidziano udział w tworzeniu etiud filmowych z poszczególnych działań projektu. 

Pod okiem Klaudii Prabuckiej, studentki Katedry Filmu Eksperymentalnego i Animacji Akademii Sztuki w Szczecinie, młodzi filmowcy będą rejestrować wybrane przez siebie fragmenty wydarzeń odbywających się w ramach projektu. Przygotowane przez nich materiały wykorzystane będą w mediach społecznościowych oraz na stronie internetowej teatru.

• Dokumentacja projektu: Na stronie internetowej i w mediach społecznościowych Pleciugi będą zamieszczane bieżące informacje dotyczące projektu wraz ze zdjęciami i relacjami filmowymi przygotowanymi przez młodzież.

Teatralny Ty-Dzień Dziecka
26 maja – 1 czerwca 2019
Teatr Lalek „Pleciuga”

Bilety w cenie 10 zł na spektakl, 5 zł na warsztaty – do kupienia od 12 kwietnia od godziny 16.00

AKTUALNY PROGRAM: http://www.pleciuga.pl/teatralny-ty-dzien-dziecka

Teatr Lalek Pleciuga

Teatr Lalek Pleciuga

pl. Teatralny 1, 71-407 Szczecin

Biuro Obsługi Widzów: tel. 91 433 58 04, 91 44 55 111
widz@pleciuga.pl
www.pleciuga.pl