06.07.2019
20:00


Pozostałe terminy
Pełna kultura

Międzynarodowy Festiwal Organowy

Międzynarodowy Festiwal Organowy
 Echo Newsletter  Nie przegap - zapowiedzi wydarzeń, konkursy, newsy!

Międzynarodowy Festiwal Organowy
od 22 czerwca do 31 sierpnia 2019

22.06.2019
Wykonawcy:
Roman Perucki - organy,
Maria Perucka - skrzypce,
Zespół Wokalistów CAMERATA NOVA (Koncert jubileuszowy 35-lecia zespołu)
Eugeniusz Kus - dyrygent

W programie:
Johann Sebastian Bach (1685–1750) - Preludium i fuga e-moll BWV 548 (wyk. R. Perucki)
Marek Jasiński (1949–2010) - Stabat Mater (wyk. Chór, E. Kus) 
Tomasso Vitali (1663–1745) - Chaconne (wyk. M. Perucka, R. Perucki)
Aleksandr Greczaninow (1864–1956) - Missa Festiva; Kyrie; Gloria; Credo; Sanctus; Benedictus; Agnus Dei (wyk. Chór, R. Perucki, E. Kus)

29.06.2019
Wykonawcy:
Bogdan Narloch – organy/Polska,
Chór i orkiestra Kameralna Opery na Zamku w Szczecinie,
soliści: Viktoria Vakutina - sopran,
Gosha Kowalińska - alt,
Paweł Wolski - tenor,
Janusz Lewandowski - bas,
Małgorzata Bornowska - dyrygent

Program koncertu:

Teofil Andreas Volckmar (1686-1768) – II Sonata d-moll, 2 Tańce polskie (organy)
Stanisław Moniuszko - Psalm 78 " Ne memineris" (na chór, orkiestrę, organy i solistów)
S.Moniuszko - Psalm 24 " Vide humilitatem meam" (na chór, organy i orkiestrę)
César Franck (1822-1890) – Fantazja A-dur z cyklu Trois Pièces (organy)
S.Moniuszko - Msza Es-dur na głosy solowe, chór, orkiestrę i organy

W bieżącym roku przypada 200-tna rocznica urodzin Stanisława Moniuszki. 
Opera na Zamku w Szczecinie jest głównym koordynatorem obchodów 200-lecia urodzin kompozytora.

Bogdan Narloch Studia muzyczne odbył w klasie organów prof. Leona Batora w Akademii Muzycznej w Gdańsku. Od wielu lat pełni funkcję dyrektora Międzynarodowego Festiwalu Organowego w Koszalinie oraz Festiwalu Muzyki Organowej i Kameralnej w Słupsku. W latach 1995-2014 roku wspólnie z prof. Markiem Toporowskim organizował coroczne Ogólnopolskie Kursy Interpretacji Muzyki Organowej, odbywające się pod patronatem Ministra Kultury. Prowadziło je wielu wybitnych europejskich organistów. Jest doktorem habilitowanym profesorem nadzwyczajnym Akademii Sztuki w Szczecinie, prowadzi też klasę organów w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych w Koszalinie. Jego bardzo aktywna działalność koncertowa obejmuje recitale solowe, muzykę kameralną i koncerty z orkiestrami. Występował w większości krajów europejskich oraz w Izraelu, Rosji, Brazylii, Urugwaju i na Tajwanie. W swoim dorobku posiada kilka nagrań CD, m.in. prezentując historyczne organy i muzykę organową Pomorza. Poza działalnością dydaktyczną i artystyczną zajmuje też budownictwem organowym, współpracując w tym zakresie z Urzędem Ochrony Zabytków.

Baltic Neopolis Orchestra w roku 2018 obchodziła swoje 10-lecie. Laureat Fryderyka 2015 w kategorii „album roku muzyka kameralna”, jest orkiestrą kameralną powstałą w 2008 roku z inicjatywy młodych szczecińskich artystów. Ta unikalna w skali kraju inicjatywa szybko zyskała sobie sympatię publiczności oraz pochlebne recenzje krytyków.

Doceniana w Polsce i Europie Baltic Neopolis Orchestra wciąż szuka nowych pól muzycznych inspiracji. Orkiestra otrzymała Nagrodę Ministerstwa Kultury za całokształt działalności (2014), Fryderyka w kategorii album roku Muzyka Kameralna (2015) oraz nominacje do Nagrody Artystycznej Miasta Szczecin (2016 i 2017).

Orkiestra uczestniczyła w renomowanych festiwalach, m.in.: Śląskie Lato Muzyczne, Międzynarodowy Festiwal Harmonia Moraviae, Pažaislis Music Festival, Szczecin Music Fest oraz występowała w salach koncertowych Europy (Niemcy, Czechy, Hiszpania) i Azji (Chiny).

W 2016 roku jako pierwsza i jedyna polska orkiestra BNO uczestniczyła w prestiżowej trasie koncertowej TOYOTA CLASSICS TOUR promującej muzykę klasyczną w Azji.

W styczniu 2018 roku na zaproszenie Filharmonii Narodowej, orkiestra BNO wraz ze swoim dyrektorem artystycznym Vasko Vassilevem z wielkim sukcesem wystąpiła gościnnie w stolicy.

Ważny obszar działalności Baltic Neopolis Orchestra stanowi realizacja nagrań płytowych. Zespół ma w dorobku sześć albumów, głównie z twórczością polskich kompozytorów: Ego Sapientia, Paweł Łukaszewski & Mikołaj Górecki, Sonatina für Alina, Paweł Łukaszewski Musica Sacra 5 oraz wyjątkowe wydawnictwo z muzyką Carla Loewego Tribute to Carl Loewe oraz 4 AM Tango z bandoneonistą Marcelo Nisinmanem.

Gosha Kowalinska – mezzosopran, studiowała reżyserię dźwięku w Paryżu, absolwentka studiów wokalnych w Ecole Normale de Musique de Paris oraz aktorskich w szkole sztuk teatralnych Ecole Claude Mathieu. Od dziesięciu lat doskonali swój warsztat wokalny pod dyrekcją pani profesor Gabrielli Ravazzi we Włoszech. Laureatka wielu konkursów wokalnych, swoje umiejętności wokalne rozwija również podczas kursów mistrzowskich z: Fiorenzą Cossotto, Margreet Honig, Jolantą Zmurko czy Iriną Gavrilovici. W swoim repertuarze ma nie tylko partie operowe, ale również oratoria: Requiem (Verdi), Stabat Mater (Pergolesi), Requiem i Missa Solemnis (Mozart), Mała Msza Uroczysta i Stabat Mater (Rossini), Stabat Mater (Dvorak). Występuje na wielu zagranicznych scenach, od 2015 jest solistką Opery na Zamku w Szczecinie.

Janusz Lewandowski – Bas-baryton. Pochodzi z Inowrocławia. Absolwent Wydziału Wokalno-Aktorskiego w klasie prof. dr hab. M.Moździerza oraz Wydziału Dyrygentury Chóralnej i Edukacji Muzycznej Akademii Muzycznej im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy. Od września 2001 do chwili obecnej śpiewak-solista Opery na Zamku w Szczecinie. W sezonie 2006/2007 i 2007/2008 solista Opery Nova w Bydgoszczy. Laureat Srebrnej Ostrogi 2003 - specjalnej nagrody Towarzystwa Przyjaciół Szczecina dla wyróżniającego się młodego artysty teatru. Brał udział w nagraniu trzech płyt z operami St. Moniuszki: Paria, Flis oraz Verbum Nobile, zarejestrowanych i wydanych przez DUX. Nagranie Verbum Nobile zostało zwycięzcą prestiżowej nagrody International Classical Music Awards 2013 w kategorii opera. W 2017 odznaczony Brązowym Medalem „Zasłużony kulturze Gloria Artis”.

Paweł Wolski – tenor. Absolwent AM im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu. W latach 2006-08 był solistą Teatru Muzycznego w Poznaniu, współpracował także z Teatrem Wielkim w Poznaniu. Od 2008 r. jest solistą Opery na Zamku w Szczecinie. W swoim repertuarze posiada ponad 30 partii operowych i operetkowych oraz wielu dzieł muzyki oratoryjno-kantatowej. W roku 2013 otrzymał nominację do nagrody Bursztynowego Pierścienia dla najlepszego aktora za rolę Leńskiego w Eugeniuszu Onieginie P. Czajkowskiego w reżyserii D. Bertmana. W 2015 r. uzyskał stopień naukowy doktora w dziedzinie sztuk muzycznych w dyscyplinie artystycznej wokalistyka nadany przez Akademię Muzyczną im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu. Jako adiunkt prowadzi klasę śpiewu solowego w Akademii Sztuki w Szczecinie.

Victoria Vatutina – sopran. Studiowała filologię klasyczną na Uniwersytecie Narodowym im. T. Szewczenki w Kijowie. W 2005 r. ukończyła z wyróżnieniem AM im. M. Łysenki we Lwowie, a także studia aktorskie przy Teatrze im. Łesia Kurbasa. W 2004 r. zdobyła Grand Prix na Międzynarodowym Konkursie Wokalnym „Sztuka XX wieku” w Kijowie. W sezonie 2005/2006 była solistką Studia Operowego AM we Lwowie, gdzie zadebiutowała partią Adiny w Napoju Miłosnym G. Donizettiego w Operze Lwowskiej. W Polsce rozpoczynała karierę w Operze Wrocławskiej w 2006 r. partią Violetty w operze Traviata G. Verdiego. Od 2007 roku była solistką Opery Nova w Bydgoszczy, a od 2017 r. Opery na Zamku w Szczecinie.

Małgorzata Bornowska – chórmistrz, dyrygent, pedagog. Urodzona w Szczecinie. Ukończyła z wyróżnieniem studia magisterskie na Wydziale Edukacji Muzycznej Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie w klasie dyrygowania prof. Ryszarda Zimaka, dwuletnie Podyplomowe Studia w zakresie Chórmistrzostwa oraz dwuletnie Podyplomowe Studia Emisji Głosu na Wydziale Dyrygentury, Jazzu i Edukacji Muzycznej Akademii Muzycznej w Bydgoszczy. W 2011 r. uzyskała stopień doktora sztuki muzycznej w dyscyplinie dyrygentura na Wydziale Dyrygentury Chóralnej, Edukacji Muzycznej, Muzyki Kościelnej, Rytmiki i Tańca Uniwersytetu Muzycznego F. Chopina w Warszawie.

W latach 1999-2001 współpracowała ze Szczecińskim Chórem Chłopięcym „Słowiki”, 2000-2005 była korepetytorem wokalnym w Chórze Kameralnym Zachodniopomorskiej Szkoły Biznesu. Od 2005 r. jest chórmistrzem w Operze na Zamku w Szczecinie.

Od 2008 r. z Chórem Opery na Zamku prowadzi również własną działalność koncertową, wykonując zarówno utwory a cappella, jak i wokalno-instrumentalne. Na swoim artystycznym koncie ma ponadto kierownictwo muzyczne nad spektaklami: Farfurka królowej Bony z muzyką Mieczysława Drobnera, O krasnoludkach i sierotce Marysi z muzyką Janusza Stalmierskiego oraz widowiskiem Dla Niepodległej, których jest również dyrygentem. Od 2013 r. realizuje się również na gruncie pedagogicznym, pracując jako adiunkt na Wydziale Edukacji Muzycznej Akademii Sztuki w Szczecinie.

06.07.2019
Wykonawcy:
Andrzej Chorosiński – organy
Młodzieżowy Chór Katedralny z Moguncji /Niemcy/
Karsten Storck – dyrygent

W programie:
Johann Sebastian Bach (1685–1750) wg A. Vivaldiego
- Koncert a-moll BWV 593
Allegro
Adagio
Allegro

Alexandre Guilmant (1837 – 1911)
- Lamentatio

Johannes Brahms (1833–1897)
Transkr. E. Lemare, A. Chorosiński
- Uwertura Akademicka op. 80
wyk. A. Chorosiński

Giovanni Pierluigi da Palestrina (1525–1594)
- Missa Papae Marcelli
Kyrie
- Jubilate Deo
- Lauda Sion

Orlando di Lasso (1532–1594)
- De profundis
- In monte Oliveti

Claudio Monteverdi (1567–1643)
- Cantate Domino

Heinrich Schütz (1585–1672)
- Also hat Gott die Welt geliebt

Vytautas Miškinis (1954)
- Exultate Deo

Maurice Duruflé (1902–1986)
- Ubi caritas

Siergiej Rachmaninow (1873–1943)
- Bogurodzico

Ferenc Liszt (1811–1886)
- O salutaris hostia

Felix Mendelssohn Bartholdy (1809–1847)
- Psalm 43 Richte mich, Gott op. 78 nr 2
- Denn er hat seinen Engeln MWV 53 B

wyk. Chór
K. Storck

Andrzej Chorosiński studia w warszawskiej Akademii Muzycznej ukończył z wyróżnieniem w 1972. Koncertował niemal we wszystkich krajach Europy, a także w Izraelu, USA, Kanadzie, Korei Płd., Japonii i Australii. Nagrał ponad 20 płyt. W 2003 Związek Producentów Audio-Video przyznał tytuł „Podwójnej Platynowej Płyty” jego nagraniu w bazylice w Licheniu. W l. 1987–1993 był prorektorem, a w l. 1993–1999 sprawował godność rektora Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie. Jest profesorem Uniwersytetu Muzycznego F. Chopina w Warszawie. Jest konsultantem i autorem projektów w zakresie budownictwa organowego w Polsce oraz w Niemczech, Kanadzie i Japonii. W 2008 został doktorem honoris causa Keymung University w Korei Płd. Jest dyrektorem artystycznym 7 międzynarodowych festiwali muzyki organowej i kameralnej.

Karsten Storck studiował katolicką muzykę kościelną w Essen. W czasie studiów był stypendystą Konferencji Biskupów („Cusanuswerk”). Od 2002 stypendysta Międzynarodowej Akademii Organowej w Altenbergu. W 2005 złożył egzaminy w zawodzie organisty, a następnie odbył kursy mistrzowskie w różnych dyscyplinach muzycznego wykształcenia. Od 2005 do 2012 był katedralnym kantorem w Moguncji, prowadził tam także katedralny chór dziewczęcy, pod jego kierownictwem zespół ten znakomicie się rozwijał (zwyciężył na festiwalu w Loreto, nagrał trzy CD). W uznaniu tego kardynał K. Lehmann powierzył zespołowi całkowitą odpowiedzialność za muzykę w katedrze w Moguncji.

Młodzieżowy chór katedralny z Moguncji został utworzony w 1987 przez katedralnego dyrygenta prof. M. Breitschafta. Jego skład obejmuje ponad setkę wokalistów obojga płci, którzy w większości już jako dzieci śpiewali w chórze katedralnym. Zespół dzieli się na chór dziewczęcy i chłopięcy, występują one regularnie czasie nabożeństw (na zmianę) w katedrze w Moguncji. Podczas koncertów katedralnych w Moguncji chór mieszany wykonuje literaturę oratoryjną i mszalną: od J.S. Bacha, poprzez Missa solemnis L. van Beethovena, aż po B. Brittena oraz prawykonania współczesnych kompozytorów niemieckich. Chętnie współpracują z chórem współcześni twórcy (nie tylko niemieccy) i dyrygenci, a także orkiestry niemieckie. Członkowie chóru dokonali wielu nagrań dla radia i telewizji, w podróżach koncertowych śpiewali dla słuchaczy we Włoszech, Izraelu, Czechach, USA, Belgii, Polsce, Anglii, Francji. Od 2012 na czele chóru stoi K. Storck.

13.07.2019

Wykonawcy:
Lisa Hummel /Niemcy/ – organy,
Marta Gębska – skrzypce,
Międzynarodowa Młodzieżowa Orkiestra Symfoniczna,
Jan Miłosz Zarzycki – dyrygent

W programie:
August Gottfried Ritter (1811–1885) 
- II Sonata e-moll op. 19

Johann Sebastian Bach (1685–1750)
- Trio Allein Gott in der Höh sei Ehr BWV 664

Ferenc Liszt (1811–1886)
- Preludium i fuga na temat B-A-C-H S.260

wyk. L. Hummel

Henryk Wieniawski (1848–1875)
- I Koncert skrzypcowy fis-moll op. 14

Allegro moderato
wyk. M. Gębska
Orkiestra
J.M. Zarzycki

Stanisław Moniuszko (1819–1872)
- Uwertura fantastyczna Bajka
wyk. Orkiestra
J.M. Zarzycki

Lisa Hummel studiowała we Fryburgu oraz Lipsku, uzyskując dyplom z odznaczeniem w zakresie muzyki kościelnej. Obecnie studiuje w klasie mistrzowskiej prof. M. Schmedinga (organy) i M. Foremny (dyrygentura). Brała udział w kursach mistrzowskich (prowadzonych m.in. przez takich wykładowców jak D. Roth, L. Ghielmi M. Maierhofer, G. Weinberger, J. Tuma). Jest laureatką międzynarodowych konkursów organowych (2014 – Dublin, I nagroda, Sankt Petersburg, III nagroda, Wiesbaden, II nagroda; 2015 – Korschenbroich, nagroda jury; 2016 – Norymberga, II nagroda i nagroda publiczności). Koncertowała jako organistka i dyrygent chóru w Niemczech, Szwajcarii, Francji, Polsce, Rosji i Słowacji.

Marta Gębska urodziła się w 2002, naukę gry na skrzypcach rozpoczęła w wieku lat 6, od 2013 kształci się pod kierunkiem swojego ojca, A. Gębskiego, a od 2017 w klasie prof. R. Lasockiego. Jest laureatką wielu konkursów (Płock I nagroda w 2013, 2015 i 2017, 2013 – Gdańsk, I nagroda, 2014 – Kielce, I nagroda, 2015 – Rybnik, I nagroda, 2016 – Warszawa, II nagroda, Żywiec, I nagroda, 2017 – Lublin, I nagroda, 2018 – Poznań, Grand Prix); wielokrotnie zdobywała stypendia artystyczne (np. Krajowego Funduszu na rzecz Dzieci, programu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Młoda Polska 2015”). Jako solistka i kameralistka koncertowała w całej Polsce oraz w Holandii i Niemczech. W 2018 ukazała się jej pierwsza solowa płyta.

Międzynarodowa Młodzieżowa Orkiestra Symfoniczna powstała podczas Letnich Warsztatów Artystycznych zorganizowanych przez Zamek Książąt Pomorskich w Szczecinie. Od ponad 20 lat stale gości w kalendarium warsztatów adresowanych do muzyków ze szkół średnich oraz studentów akademii muzycznych z Polski i z zagranicy. W pierwszym tygodniu uczestnicy pod okiem doświadczonych pedagogów opanowują partie orkiestrowe w sekcjach instrumentalnych oraz przygotowują program kameralny. Utworzone przez uczestników Warsztatów zespoły kameralne wystąpią podczas koncertu w Zamku Książąt Pomorskich w Szczecinie. Kolejny etap projektu prowadzi do założenia Międzynarodowej Młodzieżowej Orkiestry Symfonicznej, nad poziomem wykonawczym której czuwa dyrygent z uznanym dorobkiem artystycznym, prof. J.M. Zarzycki. Zwieńczeniem trwających dwa tygodnie Warsztatów są koncerty symfoniczne podczas renomowanych międzynarodowych festiwali muzycznych w Kołobrzegu, Kamieniu Pomorskim i Szczecinie.

Jan Miłosz Zarzycki ukończył klasę skrzypiec na Akademii Muzycznej im. K. Szymanowskiego w Katowicach oraz klasę dyrygentury na Akademii Muzycznej im. K. Lipińskiego we Wrocławiu. Swoje studia dyrygenckie uzupełniał w Wiedniu i w Berlinie, gdzie miał okazję poznać sztukę dyrygencką takich mistrzów batuty, jak C. Abbado, K. Masur, S. Ozawa. W I Ogólnopolskim Przeglądzie Młodych Dyrygentów im. W. Lutosławskiego w Białymstoku zajął ex aequo pierwsze miejsce oraz otrzymał trzy nagrody specjalne. Występował w Austrii, Belgii, Białorusi, Czechach, Francji, Holandii, Litwie, Macedonii, Meksyku, Niemczech, Norwegii, Portugalii, Rosji, Ukrainie, USA, Włoszech. Ma w swoim dorobku kilkanaście płyt. W 2013 został odznaczony medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”. Jest dyrektorem Filharmonii Kameralnej w Łomży im. W. Lutosławskiego oraz wykładowcą na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie i Akademii Muzycznej w Łodzi. W 2014 otrzymał tytuł profesorski.

20.07.2019

Wykonawcy:
Remar Summereder - organy/Austria,
Zespół Wokalny ANIMA z Petersburga/Rosja,
Viktor Smirnow - kierownik artystyczny

W programie:

Johannes Brahms (1833–1897)
- Preludium i fuga g-moll WoO 10

Robert Schumann (1810–1856)
- Fuga na temat B-A-C-H op. 60 nr 6
wyk. R. Summereder

Dymitr Bortniański (1751–1825)                                                                                      
- Te Deum

Car Fiodor I (1557–1598)
- Godne to i sprawiedliwe 

Anonim
(śpiew bizantyjski)
- Błogosław, duszo moja, Pana (Magnificat)

Iwan Smirnow (1913–1978)
- Chwalcie Pana z niebios
wyk. Zespół
W. Smirnow

Franz Schmidt (1874–1939)
- Dwa interludia z oratorium Księga siedmiu pieczęci

Johann Nepomuk David (1895–1977)
- Toccata i fuga f-moll
wyk. R. Summereder

Michaił Reczkunow (1870–1921)
- Gloria

Gieorgij Swiridow (1915–1999)
- Pieśni sakralne

Piotr Czajkowski (1840–1893)                                                                                       
- Święty Boże

Siergiej Rachmaninow (1873–1943)
- Psalm

Paweł Czesnokow (1877–1944)
- Z nami Bóg
wyk. Zespół
W. Smirnow

Roman Summereder studiował muzykę kościelną, organową oraz kompozycję w Wiedniu, jako ostatni student A. Heillera, a także grę na klawesynie w Brukseli. Wykładowca Konserwatorium Wiedeńskiego, a od 2002 profesor gry organowej Uniwersytetu Muzycznego w Wiedniu. Występuje z koncertami i wykładami na całym świecie; w centrum jego zainteresowań muzycznych nieodmiennie pozostaje muzyka XX i XXI ww. W 2015 wydał antologię muzyki organowej A. Heillera na organach klasztoru St. Florian, niedaleko Linzu (łącznie nagrał kilkanaście płyt z muzyką od baroku do współczesności). Współpracuje z telewizją przy produkcji filmów o muzyce, aktywnie uprawia też publicystykę muzyczną. Koncertuje razem z żoną, również organistką, wykonując utwory na dwoje organów.

Zespół Wokalny Anima został założony w 1992 w Sankt Petersburgu. Wszyscy jego członkowie są absolwentami Konserwatorium im. N. Rimskiego-Korsakowa w Sankt Petersburgu. Od samego początku zespół występował nie tylko w kraju, ale i za granicą (Argentyna, Austria, Finlandia, Francja, Grecja, Hiszpania, Japonia, Niemcy, Szwajcaria, Włochy). W repertuarze grupy znajdują się utwory od chorału gregoriańskiego do kompozycji współczesnych. W 1999 zespół został nagrodzony dwoma złotymi medalami (w kategoriach „Zespół wokalny” i „Muzyka sakralna”) podczas międzynarodowego konkursu chóralnego w Darmstadt (Niemcy). Jest także wielokrotnym laureatem konkursu międzynarodowego w hiszpańskiej Tolosie (w 2003, 2006 i 2010). Możliwości wokalistów pozwalają zespołowi na uczestniczenie w projektach artystycznych o charakterze koncertowym i teatralnym.

Wiktor Smirnow studiował dyrygenturę chóralną u prof. W. Niestierowa w Konserwatorium im. N. Rimskiego-Korsakowa w Sankt Petersburgu. Od 1989 pracował w chórze klasztoru na Wałaamie, a od 2007 kieruje i śpiewa w chórze Ławry Aleksandra Newskiego. Jest założycielem Zespołu Wokalistów Anima, z którym koncertował na całym świecie, zdobywał nagrody na konkursach wokalnych oraz uczestniczył w światowym sympozjum muzyki chóralnej w Kioto (Japonia) jako jedyny przedstawiciel Europy Wschodniej.

27.07.2019

Wykonawcy:
Jakub Stefek – organy /POLSKA,
Akademia sztuki w Szczecinie

W programie:

Felix Mendelssohn (1809-1847) – Marsz Kapelanów
Louis Lewandowski (1821-1894) – Pięć preludiów uroczystych op. 37
Johann Sebastian Bach (1685-1750) – Koncert organowy G-dur BWV 592
Carl Loewe (1796-1869) – wybór chorałów
Alexandre Guilmant (1837-1911) – Andante con moto op. 16 nr 1
Charles Gounod (1818-1893) – Marsz „Śmierć marionetki"

JAKUB STEFEK - W 2010 roku ukończył z wyróżnieniem Salezjańską Szkołę Organową w klasie organów mgr Anny Kirschke-Valcarcel. W 2015 roku ukończył z oceną celującą studia gry na organach w Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie organów prof. Andrzeja Chorosińskiego. W ramach programu Erasmus studiował również w Kunstuniversitaet Graz w klasie prof. Gunthera Rosta.

W 2011 roku zdobył drugą nagrodę na XXIII Konkursie Muzyki Organowej w Rumii oraz był finalistą VIII Międzynarodowego Konkursu Muzyki Organowej im. J.P. Sweelincka w Gdańsku. Występował z recitalami organowymi w Polsce, Austrii, Niemczech, Czechach i Szwecji, między innymi w ramach Eimsbuettler Orgelsommer w Hamburgu, Międzynarodowego Forum Organowego w Warszawie i Festiwalu Non Sola Scripta we Wrocławiu. Brał udział w wielu mistrzowskich kursach muzycznych, m. in. N. Hakima, B. Gfrerera, W. Zerera, T. A.Nowaka, M. Toporowskiego.

Od 2017 roku Jakub Stefek jest wykładowcą Akademii Sztuki w Szczecinie, gdzie prowadzi zajęcia z organów i kameralistyki organowej. Pracuje  również w biurze programowym Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie. Jest doktorantem Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu oraz współpracuje z Uniwersytetem Ekonomicznym w Katowicach.

3.08.2019

Wykonawcy:
Thierry Esceich - organy/Francja
Roman Jabłoński - wiolonczela,
Magdalena Filipczak - skrzypce

W programie:
César Franck (1822–1890)
- III Chorał a-moll FWV 40 z cyklu Trzech chorałów na organy

Thierry Escaich (1965)
- Poematy na organy solo wg Trzech motetów do słów Alaina Suieda:
I. Eaux natales III. Vers l’esperance wyk. Th. Escaich

Luigi Boccherini (1743–1805)
- Sonata D-dur 

Allegretto spiritoso Vivace Grave  Allegro assai

Henryk Hubertus Jabłonski (1915–1989)
- Sonata na skrzypce i wiolonczele 
Allegro Andante sostenuto Allegro scherzo Allegro vivace Wyk. M. Filipczak R. Jabłoński

Maurice Duruflé (1902–1986)
-  Suita na organy solo op. 5  III. Toccata

 Thierry Escaich (1965)
- Improwizacje  wyk. Th. Escaich 

Georg Friedrich Händel (1685–1759)
 opr. J. Halvorsen - Passacaglia  Wyk. M. Filipczak R. Jabłoński

Thierry Escaich studiował organy, improwizację i kompozycję w Konserwatorium Paryskim uzyskując ośmiokrotnie I nagrodę. Od 1992 wykłada na macierzystej uczelni improwizację i kompozycję. Jest organistą w kościele St. Etienne du Mont w Paryżu (jego poprzednikiem na tym stanowisku był inny kompozytor, M. Duruflé). Koncertuje na całym świecie (Europa, Azja, Ameryka Północna), włączając w repertuar własne kompozycje i improwizacje. Katalog jego utworów liczy ok. 100 dzieł, w tym kompozycje sakralne i świeckie, muzykę organową, wokalno-instrumentalną, sceniczną i filmową. Został mianowany kompozytorem-rezydentem Orchestre National de Lyon, Orchestre National de Lille i Paris Chamber Orchestra, a jego utwory trzykrotnie zdobywały nagrodę „Victoires de la musique” (w 2003, 2006 i 2011). W 2013 został uhonorowany członkostwem Akademii Sztuk Pięknych w Paryżu. Nagrał kilkadziesiąt płyt CD, zarówno z własną muzyką, jak i utworami innych kompozytorów. Należy do grona najpopularniejszych i najważniejszych twórców współczesnej muzyki organowej.

Magdalena Filipczak uczyła się gry na skrzypcach pod okiem prof. K. Jureckiej. Otrzymując stypendium Guildhall School of Music and Drama w Londynie, mogła studiować u skrzypka K. Śmietany oraz śpiew u J. Llwelyna Evansa. W 2018 wygrała Złotą Nagrodę na konkursie Manhattan International Music Competition, w tym samym roku zdobyła też Srebrną Nagrodę II Międzynarodowego Konkursu Berliner International Music Competition. Za działalność artystyczną oraz sukcesy konkursowe otrzymała stypendium „Młoda Polska” Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego RP. Jest laureatką prestiżowej nagrody CUNY Graduate Center Fellowship, dzięki czemu może doskonalić swoją grę pod okiem amerykańskich skrzypków: D. Phillipsa i D. Weilersteina oraz śpiew w klasie R. White’a. Dokonała wielu nagrań, m.in. z Gruppo Montebello nagrała trzy płyty z muzyką kameralną kompozytorów drugiej szkoły wiedeńskiej. Koncertuje na całym świecie (w Europie i obu Amerykach).

Roman Jabłoński w l. 1964–1969 studiował w Konserwatorium im. P. Czajkowskiego w Moskwie pod kierunkiem S. Syryńskiego, W latach 1971–1973 kształcił się u Aldo Parisota na Yale University (USA). Jest laureatem konkursów muzycznych, m.in. w Dallas w 1972 (I nagroda) i w Bordeaux w 1974 (srebrny medal). Debiutował w Carnegie Hall jako solista (1976). Jest częstym gościem na renomowanych festiwalach. Koncertował z najlepszymi orkiestrami, m.in. z Berliner Philharmoniker, Cleveland Orchestra, WOSPR w Katowicach, London Symphony Orchestra, London Philharmonic Orchestra i wszystkimi orkiestrami BBC. W repertuarze posiada kompozycje od broku do muzyki współczesnej. Wykonywał wielokrotnie Koncert wiolonczelowy W. Lutosławskiego pod dyrekcją kompozytora. Dokonał wielu nagrań radiowych oraz nagrał ponad 20 płyt. Prowadzi też działalność pedagogiczną na licznych uczelniach (Łódź, Gdańsk, Warszawa, Berlin, San Sebastian) i kursach mistrzowskich na całym świecie.

10.08.2019

Wykonawcy
Paul Kayser - organy/Luxemburg
Chór Kameralny "Sofia Ensemble" Kijów/Ukraina
Ołeksij Szamrycki – dyrygent

W programie:
Charles-Marie Widor (1844–1937)
- VI Symfonia organowa g-moll op. 42
Allegro wyk. P. Kayser

Jewhen Stankowycz (1942)
- Godnie jest

Krzysztof Penderecki (1933)
- Pieśń cherubinów

Lesia Dyczko (1939)
- Chwalcie Pana

Morten Lauridsen (1943)
- O Magnum Mysterium
Wyk. Chór
O. Szamrycki

Olivier Messiaen (1908–1992)
- Cykl Wniebowstąpienie na organy solo
II. Radosne „Alleluja” duszy pragnącej nieba

Paul Kayser (1979)
- Improwizacje
wyk. P. Kayser

Maksym Berezowski (1745–1777)
- X Koncert wokalny Wszystkie narody, klaskajcie w dłonie

Pēteris Vasks (1946)
- Māte Saule

Ramiro Real (1969)
- Vivamus atque amemus

Wiktor Stepurko (1951)
- Koncert na piłę i chór
Wyk. Chór O. Szamrycki

Paul Kayser gra na organach od 10 roku życia. Jako student Konserwatorium w Luksemburgu zdobył 3 pierwsze nagrody i 3 nagrody główne. Swoją edukację muzyczną kontynuował we Frankfurcie nad Menem (gra na organach oraz śpiew gregoriański i dyrygentura chóralna), pracował pod okiem takich mistrzów jak L. Ghielmi czy Th. Escaich. Zwieńczeniem lat nauki były zajęcia z improwizacji w Berlinie. Od tego czasu wygrywał konkursy muzyczne w dziedzinie improwizacji (Bad Homburg 2001), koncertował w Europie i na świecie (Luksemburg, Francja, Niemcy, Hiszpania, Czechy, Japonia). Zainteresowanie muzyką kameralną sprawiło, że często występował wraz z innymi muzykami jako kameralista (np. z fletem, perkusją, saksofonem, altówką, śpiewakami i chórami). Obecnie jest organistą w kościele św. Alfonsa w Luksemburgu; prowadzi zajęcia w zakresie gry na organach oraz teorii muzyki w szkole muzycznej w Bascharage.

Chór kameralny Sofia został założony w 2008 w Kijowie. Od końca 2010 kieruje nim O.  Szamrycki. W 2011 zespół wydał swoją pierwszą płytę. Chór dokonywał prawykonań utworów współczesnych kompozytorów ukraińskich: L. Dyczko, W. Ronżyna, M. Stepanenki. Zespół wielokrotnie brał udział w międzynarodowych konkursach chóralnych, otrzymując nagrody (dwukrotnie zwyciężał na Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Cerkiewnej w Hajnówce – w 2014 i 2018; w 2016 w Debreczynie otrzymał pierwszą nagrodę, dyplom dla dyrygenta oraz nagrodę specjalną, w 2017 w Gorizii zdobył Grand Prix oraz dyplom dla dyrygenta, w 2018 był podwójnym laureatem w Baia Mare jako zdobywca I nagrody oraz nagrody za najlepsze wykonanie utworu L. Borlana).

Oleksij Szamrycki w 2005 wygrał swój pierwszy konkurs (Nowe imiona Ukrainy, dyrygował orkiestrą symfoniczną). W l. 2006–2011 studiował w Narodowej Akademii Muzycznej Ukrainy (klasa prof. B. Petryczenki), którą ukończył z wyróżnieniem. Jest laureatem I nagrody na V Ogólnoukraińskim Konkursie Dyrygentów Chóralnych (2011). W 2015 koncertował z Chórem Kameralnym Sofia w Niemczech (Weimar, Erfurt) i w Polsce (Kraków, Lusławice, Warszawa, Białystok). W 2016 został głównym dyrygentem Kameralnego Chóru Akademickiego Chreszczatyk oraz chórmistrzem Narodowego Zespołu Muzyki Klasycznej im. B. Latoszyńskiego. W 2018 otrzymał grant Prezydenta Ukrainy na realizację nagrań kompozycji chóralnych B. Latoszyńskiego.

17.08.2019

Wykonawcy:
Mario Ciferri - organy/Włochy,
Kwintet dęty "Pomerania" Koszalin,
Małgorzata Kobylarz-Wasilewska – flet,
Dominik Wroniszewski – obój,
Robert Wasilewski – klarnet,
Piotr Bajon – fagot,
Piotr Arciszewski – waltornia

W programie:
Johann Sebastian Bach (1685–1750)                                                                          
- Preludium i Fuga a-moll BWV 543
- Preludium chorałowe Liebster Jesu, wir sind hier BWV 731
wyk. M. Ciferri

Grażyna Bacewicz (1909–1969)
- Kwintet na instrumenty dęte
Molto allegro
Air
Allegretto
Vivo

Ferenc Farkas (1905–2000)
- Pięć tańców starowęgierskich
I. Intrada: Allegro moderato
II. Lassu: Moderato maestoso
III. Lapockas tanc: Allegro quasi Scherzo
IV. Chorea: Moderato
V. Ugros: Allegro
wyk. Kwintet

Louis Vierne (1870–1937)
- III Symfonia organowa fis-moll op. 28
Allegro maestoso
Cantilène

Pierre Cochereau (1924–1984)
- Scherzo symphonique
wyk. M. Ciferri

Joseph Haydn (1732–1809)
- I Divertimento B-dur Hob.II: 46
Allegro con spirito
Chorał św. Antoniego
Menuet – Trio
Rondo. Allegretto
wyk. Kwintet

Mario Ciferri odbywał studia w zakresie gry organowej, na fortepianie, klawesynie, dyrygentury w konserwatoriach Bolonii, Rzymu i Pesaro. Edukację pogłębiał podczas warsztatów i kursów, które prowadzili m.in. T. Koopman, G. Litaize, M. Radulescu. W 1993 otrzymał nagrodę Fundacji Rossiniego w Pesaro. Odnosił sukcesy na krajowych i zagranicznych konkursach muzycznych. Koncertował w Europie, Azji i Ameryce Północnej. W repertuarze posiada utwory od baroku do współczesności, ze szczególnym uwzględnieniem kompozytorów z regionu Marche we Włoszech. Jako dyrygent chóru i orkiestry współpracuje z kilkoma zespołami barokowymi, włoskimi orkiestrami i chórami z powodzeniem wykonując repertuar oratoryjno-kantatowy XVIII i XIX ww. Jest tytularnym organistą w katedrze św. Jerzego w Porto San Giorgio, gdzie jest również dyrektorem artystycznym Międzynarodowego Festiwalu Organowego.

Kwintet dęty Pomeranus powstał w 2018 (debiut w ramach Piątkowych Wieczorów Kameralnych w Filharmonii Koszalińskiej). W jego skład wchodzą muzycy-soliści Filharmonii Koszalińskiej. Pomimo krótkiego okresu działalności zespół już zaznaczył swoją obecność w życiu kulturalnym regionu, biorąc udział w kilku znaczących koncertach. W swoich prezentacjach programowych zespół odwołuje się do najpiękniejszych kompozycji tego gatunku instrumentalnego, który nie często gości na kameralnych estradach. Warto zauważyć, że w dwustuletniej historii kwintetów dętych tzw. klasycznych niemały wkład mają polscy kompozytorzy i to właśnie ich twórczość zespół prezentuje chętnie przy każdej nadarzającej się okazji.

24.08.2019

Wykonawcy:
Ireneusz Wyrwa – organy/ Polska,
Kwartet smyczkowy Èxquartet:
Monika Sawczuk – skrzypce
Łukasz Górewicz – skrzypce
Grzegorz Sadowski – altówka
Tomasz Szczęsny – wiolonczela

W programie:
John Stanley (1712–1786)
- Voluntary C-dur op. 5 nr 1

Johann Sebastian Bach (1685–1750)
- Toccata, adagio i fuga C-dur BWV 564
wyk. I. Wyrwa

Carl Loewe (1796–1869)
- II Kwartet smyczkowy F-dur op. 24
Allegro
Andante con moto
Menuetto
Allegro non tanto
wyk. Kwartet

César Franck (1822–1890)
- Andantino g-moll CFF 54

Craig Sellar Lang (1891–1971)
- Tuba tune D-dur op. 15
wyk. I. Wyrwa

Stanisław Moniuszko (1819–1872)
- II Kwartet smyczkowy F-dur
Allegro moderato
Andante
Scherzo. Allegretto (Baccanale monacale)
Finale. Allegro
wyk. Kwartet

Ireneusz Wyrwa ukończył z wyróżnieniem studia w Akademii Muzycznej w Katowicach. Uczestniczył w kursach mistrzowskich, które prowadzili: M.C. Alain, G. Bovet, L. Ghielmi, M. Haselböck, T. Koopman, J. Laukvik i W. Zerer. Jest laureatem ogólnopolskich konkursów organowych we Wrocławiu i Rumii, a także w Poznaniu. Prowadzi ożywioną działalność koncertową w kraju i za granicą, a jego dorobek artystyczny obejmuje też wydawnictwa płytowe i nagrania radiowo-telewizyjne. W l. 1999–2013 był pracownikiem naukowo-dydaktycznym Instytutu Muzykologii Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II, a od 2013 jest profesorem UMFC w Warszawie. Działa także jako rzeczoznawca w zakresie historycznego i współczesnego budownictwa organowego.

Èxquartet to kwartet smyczkowy składający się z wyjątkowych osobowości muzycznych Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Szczecińskiej im. M. Karłowicza. Formacja łączy artystów będących wychowankami różnych środowisk muzycznych: Szczecina, Wrocławia oraz Warszawy. Członkowie zespołu koncertują jako kameraliści, soliści, koncertmistrzowie, co daje możliwość konfrontacji i różnorodnego spojrzenia na wykonawstwo muzyczne. Podstawowym celem zespołu jest prezentacja dzieł w odmiennej niż dotychczas formie ekspresji, połączonej z wyrafinowanym stylem wykonawczym oraz niegasnącym ładunkiem emocjonalnym po każdym koncercie. Ważne miejsce w repertuarze zajmuje muzyka polskich kompozytorów.

31.08.2019

Wykonawcy:
Conrad Zwicky - organy/Szwajcaria,
Chór Akademii Morskiej w Szczecinie
Sylwia Fabiańczyk-Makuch - dyrygent

W programie:
Johann Sebastian Bach (1685–1750)
- Preludium Es-dur BWV 552
- Kantata Gottes Zeit ist die allerbeste Zeit (Actus tragicus) BWV 106
Sonatina (Adagio)
- Fuga Es-dur BWV 552

Josef Gabriel Rheinberger (1839–1901)
- IV sonata organowa a-moll op. 98
Intermezzo. Andantino

Louis James Alfréd Lefébure-Wély (1817–1869)
- Boléro de Concert op. 166
wyk. C. Zwicky

Marcin Obuchowski
- Ave Maria

Piotr Jańczak (1972)
- Ave Maris Stella

Marek Jasiński (1949–2010)
- Psalm 107

Timothy Sarsany (1966)
- Salve Mater Misericordiae 

Z. Randall Stroope (1953)
- Caritas et amor

Moses Hogan (1957–2003)
- Battle of Jericho
opr. Alice Parker i Robert Shaw
- My God is a Rock
wyk. Chór
S. Fabiańczyk-Makuch

Conrad Zwicky studia w zakresie gry na organach i altówce odbył w Bazylei (Szwajcaria). Po studiach wykładał w Konserwatorium w Lucernie. Od 1972 jako altowiolista pełnił funkcję koncertmistrza w Tonhalle-Orchester Zürich. W latach następnych prowadził działalność jako koncertujący organista, altowiolista, klawesynista i dyrygent. Jako solista i kameralista koncertował w Europie, Ameryce i Azji, zajmuje się też działalnością kompozytorską. Jego Etiudy orkiestrowe (1992) były wykonywane na festiwalach międzynarodowych, m.in. na Festiwalu Wiosennym w Budapeszcie i Festival de Santander (Hiszpania). Prawykonanie jego koncertu kontrabasowego miało miejsce w 2011 w Kołobrzegu, następnie w Koszalinie i w Korei Południowej. Od wielu lat kieruje też cyklem koncertów Musik in Zürich, prowadzi też wydawnictwo nutowe i studio nagrań.

Chór Akademii Morskiej w Szczecinie istnieje 14 lat. Repertuar chóru jest niezwykle barwny i różnorodny – zawiera zarówno klasyczną literaturę chóralną, jak i muzykę popularną w oryginalnych aranżacjach. Zespół często eksperymentuje, łącząc klasyczne brzmienia chóralne z rozmaitymi nurtami i stylami muzycznymi. Chór jest pomysłodawcą projektu Wspólne brzmienia, który rokrocznie przyciąga rzesze fanów. Tylko przez ostatnie 7 lat chór zdobył ponad 40 głównych nagród festiwalowych, w tym 8 Grand Prix i 15 Złotych Medali zdobytych na najważniejszych konkursach krajowych i międzynarodowych. Zespół odwiedził już około 15 krajów świata, współpracował z wybitnymi artystami (K. Dębski, H. Seroka, Z. Wodecki), wydał trzy płyty CD.

Sylwia Fabiańczyk-Makuch jest absolwentką Akademii Muzycznej im. I.J. Paderewskiego w Poznaniu (filia w Szczecinie). Tytuł doktora uzyskała w 2011 na Uniwersytecie Muzycznym F. Chopina w Warszawie. Na swoim koncie ma nagrody indywidualne dla najlepszego dyrygenta festiwalu (Chełmno, Głogów, Praga, Bratysława), za swoje osiągnięcia artystyczne została nagrodzona przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Marszałka Województwa Zachodniopomorskiego, Rektora Akademii Morskiej w Szczecinie. Zatrudniona jest na stanowisku adiunkta w Akademii Sztuki w Szczecinie oraz na Akademii Morskiej, kierując uczelnianym chórem. W 2015 roku założyła kilkunastoosobowy zespół wokalny Pomerania Singers.

Bazylika archikatedralna św. Jakuba w Szczecinie

Bazylika archikatedralna św. Jakuba w Szczecinie

ul. św. Jakuba 1, 70-543 Szczecin


biuro@katedra.szczecin.pl
http://www.katedra.szczecin.pl/