25.03.2017
18:00

Miejsce
Zamek Książąt Pomorskich

Wstęp
płatny

Kategoria
Koncert

Pełna kultura

XX Wiosenne Koncerty Gitarowe

XX Wiosenne Koncerty Gitarowe
 Echo Newsletter  Nie przegap - zapowiedzi wydarzeń, konkursy, newsy!

XX   W I O S E N N E
K O N C E R T Y   G I T A R O W E

25 marca – 9 kwietnia 2017

Jak co roku na przełomie marca i kwietnia Zamek Książąt Pomorskich zaprasza szczecińskich melomanów na Wiosenne Koncerty Gitarowe. Jubileuszowe, dwudzieste już święto gitary klasycznej będzie okazją do wysłuchania siedmiu zróżnicowanych stylistycznie, bardzo ciekawych koncertów. 

Festiwal zainauguruje 25 marca duet gitarowo - obojowy, który tworzą dwaj znakomici muzycy: gitarzysta Michał Nagy i oboista Arkadiusz Krupa. Impulsem do zaproszenia duetu była ich wyjątkowo piękna płyta z transkrypcjami sonat Domenico Scarlattiego, które wypełnią program recitalu.

Dzień później, również w Sali Anny Jagiellonki, odbędzie się koncert idealnie wpisujący się w renesansową akustykę i architekturę pomieszczenia. Dysponująca przepięknym, naturalnie brzmiącym głosem sopranistka Aldona Bartnik oraz lutnistka Anna Kowalska wykonają program zatytułowany „Angielska opowieść o miłości, marzeniach i życiu...”, opowieść spisaną pieśniami Johna Dowlanda i Henrego Purcella nierozerwalnie związanymi z życiowymi perypetiami kompozytorów.

Drugi weekend XX Wiosennych Koncertów Gitarowych rozpocznie się koncertem zatytułowanym „Roland Dyens in Memoriam”. Pierwszego kwietnia pięciu szczecińskich gitarzystów: Maciej Kostecki, Jakub Kościuszko, Dawid Pajestka, Piotr Pałac i Tomasz Radys, zaprezentuje utwory z dorobku niedawno zmarłego francuskiego kompozytora Rolanda Dyensa. Jego twórczość wysoko cenioną zarówno przez gitarzystów jak i publiczność charakteryzuje ciekawa harmonia, rytmika i melodyka oscylująca pomiędzy klasyką, jazzem a muzyką etniczną.

Natomiast niedzielny wieczór drugiego kwietnia będzie okazją do spotkania z niewymagającym rekomendacji, jednym z najlepszych gitarzystów klasycznych na świecie, Łukaszem Kuropaczewskim. Kuropaczewski to niespokojny duch podejmujący ciekawe artystyczne wyzwania, współpracujący z wieloma wybitnymi artystami. Jego umiejętności inspirują takich twórców jak choćby Krzysztof Penderecki czy Krzysztof Meyer. Tym razem usłyszymy go solo oraz w niecodziennym duecie z pianistą Markiem Brachą.

Sobotni wieczór 8 kwietnia stanie się okazją do spotkania z fenomenalnym duetem gitarowym jaki tworzą Anabel Montesinos (Hiszpania) i Marco Tamayo (Kuba). „Perfekcjonizm, wirtuozeria, pasja, temperament, świetny dobór repertuaru” - takie sformułowania padają w recenzjach i komentarzach po recitalach tego duetu w najbardziej prestiżowych salach koncertowych świata. 

Ostatnia niedziela Festiwalu (9.04) będzie okazją do dwukrotnych odwiedzin Zamku. W południe w Sali ks. Bogusława wystąpią laureaci Wiosennego Konkursu Gitarowego, imprezy skierowanej do uczniów szkół muzycznych, której organizatorem jest Ogólnokształcąca Szkoła Muzyczna I stopnia im. prof. M. Jasińskiego w Szczecinie. 

Wieczorem Festiwal zakończy koncert Indialucia, będący projektem łączącym dwa artystyczne nurty: flamenco i muzykę indyjską. Jego autorem jest wybitny gitarzysta flamenco Michał Czachowski, który zaprosił do współpracy międzynarodowych artystów reprezentujących oba muzyczne światy. Płyta, która jest owocem tego spotkania wyróżniana była prestiżowymi nagrodami, utrzymywała się w czołówce amerykańskiej listy nagrań World Music i wykorzystana została jako ścieżka dźwiękowa w hollywoodzkiej produkcji „Święci z Bostonu II”. To będzie niewątpliwie godne zakończenie jubileuszowych Wiosennych Koncertów Gitarowych. 

Do zobaczenia w Zamku!

Koncert Inauguracyjny
25.03.2017 (sobota), godz. 18.00
, Sala Anny Jagiellonki (wejście B z dużego dziedzińca), bilety 30 zł, 20 ulgowy, karnet na wszystkie koncerty: 220 zł, 150 zł ulgowy

Arkadiusz Krupa – obój
Michał Nagy – gitara

W programie sonaty klawesynowe Domenico Scarlattiego oraz arie z oper W. A. Mozarta w opracowaniu na obój i gitarę

Unikatowe, autorskie opracowanie sonat klawesynowych Scarlattiego na obój i gitarę dokonane przez pierwszego oboistę orkiestry Sinfonia Varsovia, Arkadiusza Krupę oraz gitarzystę, członka licznych międzynarodowych formacji, Michała Nagy, wydobywa urzekające piękno kantyleny podkreślając także iberyjski charakter, a zarazem odkrywa nowe, współczesne oblicze tych utworów, prezentując je jako dzieła ponadczasowe.
Pełne wirtuozerii i nowatorskich pomysłów harmonicznych sonaty klawesynowe Domenico Scarlattiego zapisały się w dziejach kultury europejskiej XVII i XVIII wieku jako przełomowe dla formy sonaty oraz nowatorskie w grze na klawesynie. Idea twórczej interpretacji kompozycji Scarlattiego przez Arkadiusza Krupę i Michała Nagy narodziła się z faktu, że szczególny charakter jego sonatom nadaje wpływ muzyki iberyjskiej, a także znajomość przez kompozytora faktury gitarowej. Sam Scarlatti, chociaż najprawdopodobniej nigdy nie używał tego instrumentu, chętnie czerpał z jego brzmienia oraz właściwości.
Sonaty Scarlattiego można ująć jako fuzję stylu włoskiego – z dominującą kantyleną – i iberyjskiego – z koncertującym, samodzielnym i równoprawnym traktowaniem instrumentu akompaniującego. Potraktowanie klawesynu już nie tylko jako podstawy harmonicznej realizującej basso continuo, jak to zwykło być w praktyce w czasach Scarlattiego, daje szerokie możliwości interpretacji sonat w ujęciu gitarowym. 
W programie koncertu artyści zaprezentują także cztery arie z oper W. A. Mozarta w opracowaniu na obój i gitarę.

Michał Nagy 

Występował na licznych festiwalach muzycznych, m.in.: Warszawska Jesień, Carintischer Sommer, Menuhin Festival Gstaad, Allegro Vivo, Kwartesencja, Śląska Jesień Gitarowa, Nuevo Mundo, Festiwal Muzyki Astora Piazzolli w Krakowie, Gitarre Wien, Wrocławski Festiwal Gitarowy, Muzyka na Szczytach.
Jako solista współpracował z orkiestrami: Filharmonii Narodowej, Filharmonii Krakowskiej, Sinfonietta Cracovia, Wrocławską Orkiestra Kameralną „Vratislavia”, Concerto Avenna, Capella Bydgostiensis, Camerata Nova, Fresco Sonare i Chopin Academia Orchestra. Występował również z towarzyszeniem Kameralistów Filharmonii Narodowej, kwartetu smyczkowego „Royal String Quartet” i zespołu „Wiener Instrumentalsolisten” oraz jako członek zespołów „New Tango Bridge” i „New Art Ensemble”. Jest także współtwórcą i członkiem międzynarodowego kwartetu gitarowego „Guitar 4mation”, specjalizującego się w wykonaniach muzyki XX i XXI wieku, w tym między innymi repertuaru z pogranicza muzyki współczesnej i jazzu. Jest również członkiem zespołu „Hirundo Maris”, założonego przez Ariannę Savall i Pettera Udlanda Johansena (płyta CD „Il Viaggio d’Amore”, 2015).
Michał Nagy występuje również w duecie z gitarzystą Marcinem Siatkowskim, skrzypkiem Pawłem Wajrakiem, oboistą Arkadiuszem Krupą i bandoneonistą Klaudiuszem Baranem. 
Michał Nagy dokonał solowych nagrań dla Polskiego Radia i Telewizji. Jest także autorem wielu aranżacji na gitarę solo i z zespołami kameralnymi. Współpracuje z Polskim Wydawnictwem Muzycznym i wydawnictwem „Euterpe”. Nagrywał m.in. dla firm: Sony Music (nagroda Fryderyk 2002 za płytę „Piazzolla Tango” w kategorii Album Roku - Muzyka Kameralna), Dux (nominacja do Fryderyka 2000 za płytę pt. „Micropiezas” w duecie z M. Siatkowskim), Polskie Nagrania Edition i Gramola Vienna („pulse.sound.joy.heart.”, „Sonada de Alma”, „Trans4mation” – Guitar 4mation). 
Urodził się w Warszawie. Studiował w Akademii Muzycznej w Warszawie i Konserwatorium Wiedeńskim. Jego nauczycielami byli Janusz Raczyński, Marcin Zalewski i Ryszard Bałauszko. Jest laureatem międzynarodowych konkursów gitarowych w Fiuggi, Gdańsku, Krakowie i Tychach. Dwukrotnie był stypendystą Fundacji Kultury. Jest laureatem nagrody Województwa Małopolskiego ,,Ars Quaerendi 2010” i odznaki Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego ,,Zasłużony dla Kultury Polskiej”.
Od 1997 roku jest pedagogiem w Akademii Muzycznej w Krakowie, obecnie w stopniu doktora habilitowanego. Od 2008 roku jest kierownikiem artystycznym Międzynarodowych Warsztatów Gitarowych i Festiwalu Terra Artis w Lanckoronie. 
Michał Nagy jest członkiem „D’Addario Family”, jego gitarę zbudował Mario Rosazza- Ferraris.

Arkadiusz Krupa 

W 1995 roku ukończył z wyróżnieniem Akademię Muzyczną w Krakowie, gdzie studiował pod kierunkiem prof. Jerzego Kotyczki. Od 1997 do 2012 był pierwszym oboistą Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, obecnie jest pierwszym oboistą orkiestry Sinfonia Varsovia.
Jako solista brał udział w wielu festiwalach, m.in. Warszawska Jesień, Tydzień Talentów w Tarnowie, Koncert Roku w Warszawie, Wielkanocny Festiwal Ludwiga van Beethovena, Festiwalu Prawykonań w Katowicach. Również jako solista dokonał wielu nagrań dla Polskiego Radia i Telewizji oraz płytowych dla takich wytwórni jak Naxos, Virgin i Deutsche Grammophon.
Wielokrotnie współpracował z najlepszymi Polskimi orkiestrami, takimi jak: Sinfonietta Cracovia, Concerto Avenna, Filharmonia Narodowa. Był kierownikiem artystycznym „Ensemble De La Cour”. Od wielu lat współpracuje (koncertując na wielu festiwalach krajowych i zagranicznych) w duecie z gitarzystą Michałem Nagy.
W latach 1996-2013 roku był pracownikiem Akademii Muzycznej w Krakowie. Obecnie jako adiunkt prowadzi klasę oboju na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie. Prowadzi liczne kursy mistrzowskie. Od 2013 roku jest wykładowcą Akademii Sinfonia Varsovia, projektu służącego doskonaleniu umiejętności gry muzyka orkiestrowego.
Został odznaczony medalami państwowymi, m.in. Zasłużony Kulturze Gloria Artis. Gra na instrumencie marki Ludwig Frank Berlin.

Angielska opowieść o miłości, marzeniach i życiu…
26.03.2017 (niedziela), godz. 18.00
, Sala Anny Jagiellonki (wejście B z dużego dziedzińca), bilety 30 zł, 20 ulgowy, karnet na wszystkie koncerty: 220 zł, 150 zł ulgowy

Aldona Bartnik – sopran 
Anna Kowalska – lutnia 

W programie m.in. pieśni Johna Dowlanda oraz arie z opery „The Fairy Queen” Henrego Purcella

Pierwsza część koncertu nawiązuje do życia Johna Dowlanda i opowiada o artystycznej tułaczce muzyka, który większość swojego życia spędził w podróży, poświęcając tym samym miłość do ukochanej kobiety. Tytuły pieśni ułożone są w kolejności, która klarownie przedstawia i pozwala zrozumieć historię tragicznej miłości muzyka-tułacza. 
W drugiej część koncertu będzie towarzyszyć nam nastrój nieco bardziej pozytywny. Artystki przedstawią bowiem sylwetkę artystyczną wybitego kompozytora brytyjskiego, Henry Purcella, zwanego ojcem brytyjskiej muzyki. W programie znajdą się trzy arie z opery „The Fairy Queen”, które utrzymane są w charakterze radosnego świętowania i zabawy. Dzięki nim możemy oddać się marzeniom o bajkowym, lekkim i przyjemnym życiu na brytyjskim dworze królewskim, z którym przez wiele lat związany był Purcell.
Koncert zakończy się nutą głębokiej zadumy nad istotą bycia człowiekiem oraz tematem przemijania.

Aldona Bartnik 
W 2016 roku sopranistka ukończyła studia magisterskie na wydziale muzyki dawnej w Królewskim Konserwatorium w Hadze, gdzie doskonaliła swój warsztat artystyczny pod okiem Rity Dams, Petera Kooij, Michaela Chance, Jill Feldman, Pascala Bertin.

W jej dorobku artystycznym znajduje się pięć solowych albumów dedykowanych muzyce Baroku. Dwie płyty nagrane z Wrocław Baroque Ensemble uzyskały w 2013 oraz 2015 roku nominację do prestiżowej nagrody Fryderyka. Artystka miała okazję współpracować także z Ars Cantus – wrocławskim zespołem muzyk dawnej, z którym nagrała dzieła wokalne dolnośląskich kompozytorów renesansowych. 2016 rok Aldona zakończyła trasą koncertową w Stanach Zjednoczonych (Lincoln Center w Nowym Yorku oraz Boston Early Music Festival), podczas której pod batutą Tona Koopmana wykonała partię solową w Wielkiej Mszy h-moll J.S. Bacha. 

Oprócz repertuaru zaliczanego do muzyki dawnej, sopranistka sięga często do klasycznych 
i wczesnoromantycznych kompozycji z akompaniamentem pianoforte oraz tzw. instrumentów z epoki. 
Mieszkając poza granicami Polski, Aldona aktywnie promuje Polską muzykę, co przyniosło jej nominację do nagrody Polonus 2016, przyznawanej przez Polonię holenderską. W 2015 roku rozpoczęła współpracę z haską fundacją Musica Antica da Camera, Ambasadą RP w Hadze, która przy wsparciu Narodowego Forum Muzyki umożliwia jej organizacje koncertów promujących twórczość kompozytorów Polskich. Wspólnie z holenderskimi pianistami Maurice Lammerts van Bueren oraz Clarą Biermasz regularnie koncertuje z projektem Melancholia, który dedykowany jest twórczości pieśniarskiej K. Szymanowskiego, F. Chopina, W. Lutosławskiego oraz I. J. Paderewskiego. 

Artystka występuje również z europejskimi zespołami - Collegium Vocale Gent, De Nederlandsche Bachvereniging, Netherlands Radio Choir, Vox Luminis, Capella Cracoviensis, pod kierunkiem wybitnych dyrygentów - G. Antonini, K. Junghanel, Ph. Herreweghe, A. Parrott, F. Bonizzoni, Jos van Veldhoven, B. Bayl, P. McCreesh. 

Anna Kowalska studiowała lutnię u prof. Toyohiko Satoh, Nigela Northa i Joachima Helda na prestiżowej uczelni – Królewskim Konserwatorium w Hadze. Zanim jednak jej uwagę skupiły instrumenty historyczne, artystka odebrała profesjonalne wykształcenie w zakresie gry na gitarze klasycznej. Dlatego jej szeroki repertuar obejmuje dzieła od renesansu i późnego baroku po dziewiętnastowieczne kompozycje pisane na gitarę romantyczną. Jako solistka koncertuje i przygotowuje głównie dzieła francuskiego i niemieckiego Baroku. Lutnistka zwraca także szczególną uwagę na utwory solowe J. S. Bacha. Jest autorką transkrypcji lutniowych dzieł Bacha - Sonat i Partit na skrzypce solo oraz suit wiolonczelowych.

Wspólnie z Antonem Birulą tworzą duet historycznych instrumentów szarpanych LUTEDUO, wykonujący utwory na lutniach barokowych, gitarze barokowej, teorbie oraz na gitarach dziewiętnastowiecznych. Ich wspólna praca artystyczna owocuje regularnymi koncertami oraz licznymi nagraniami płyt m.in. Suites&Correspondances, Baroque Lute Duets, Baroque Insight. 
Anna Kowalska realizuje się również jako wykładowca akademicki, prowadząc klasę lutni w Akademii Muzycznej w im F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy. 

Roland Dyens in Memoriam
1.04.2017 (sobota), godz. 18.00
, Sala Anny Jagiellonki, (wejście B z dużego dziedzińca), bilety 30 zł, 20 ulgowy, karnet na wszystkie koncerty: 220 zł, 150 zł ulgowy

Piotr Pałac
Jakub Kościuszko
Tomasz Radys
Pajestka-Kostecki Duo

W hołdzie zmarłemu kompozytorowi szczecińscy gitarzyści zaprezentują jego utwory.

Piotr Pałac urodził się w 1965 roku w Szczecinie. Naukę gry na gitarze rozpoczął w wieku 12 lat w Społecznym Ognisku Muzycznym, a kontynuował w Państwowej Szkole Muzycznej II stopnia w Szczecinie. W 1986 rozpoczął studia w klasie gitary adiunkta M. Zalewskiego w Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie. Będąc studentem pierwszego roku wziął udział w II Ogólnopolskim Konkursie Gitary Klasycznej w Krakowie i zdobył wyróżnienie. Po ukończeniu studiów wyjechał do Madrytu na stypendium ufundowane przez Ministerstwo Kultury i Sztuki. Tam doskonalił swoje umiejętności pod kierunkiem D. Ballesterosa. W roku 1993 zajął III miejsce na Międzynarodowym Konkursie Gitary Klasycznej w Krakowie. Brał udział w kursach mistrzowskich prowadzonych przez D. Russella, A. Diaza, S. Raka, J. Cardoso. Koncertował wielu miastach polskich w ramach projektu „Mistrzowie Gitary”. Oprócz recitali solowych wykonuje również muzykę kameralną i współpracuje z Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Szczecińskiej.
Jest autorem programu Barwy Gitary nadawanego cyklicznie przez Polskie Radio Szczecin w latach 1994-2011. W latach 1996-1997 audycja emitowana była przez drugi program Polskiego Radia.
Piotr Pałac prowadzi klasę gitary w Zespole Szkół Muzycznych II st. w Szczecinie.

Jakub Kościuszko
„Brawurowo, perfekcyjnie, wyśmienicie - znakomity, wrażliwy wirtuoz” – te wszystkie określenia pochodzą z tekstów krytyków muzycznych dotyczących gitarzysty Jakuba Kościuszki.
 Koncertuje w Polsce, Austrii, Niemczech, Belgii, Włoszech, Francji, Holandii i na Słowacji, m.in. w Douai, Strasbourgu, Warszawie (Studio Koncertowe im. Lutosławskiego), Penne, Berlinie (Philharmonie), Wrocławiu. Wykonywał koncerty z orkiestrami m.in. Filharmonii Szczecińskiej, Świętokrzyskiej, Zielonogórskiej, Łomżyńskiej, Radomskiej oraz z orkiestrą kameralną AUKSO. W repertuarze Kościuszki ważne miejsce zajmują nie tylko utwory z kanonu literatury gitarowej, ale też nowa muzyka – utwory dedykowane gitarzyście napisali tacy kompozytorzy jak Piotr Klimek, Marek Pasieczny, Vasco M.N. Pereira, Gerard Drozd czy Dawid Pajdzik.
 
W 2010 roku ukazała się pierwsza płyta gitarzysty, „Here Comes The Silent Dusk. Music of Marek Pasieczny”. Debiut został ciepło przyjęty przez słuchaczy i krytyków muzycznych w całej Europie. W 2012 roku artysta wydał album „Guitar Recital” z dziełami J. S. Bacha, Tansmana, Piazzolli, Jarretta i Metheny’ego. Najnowszy album solowy, „Guitar sounds jazzy”, zawiera utwory inspirowane jazzem i muzyką świata. Gitarzysta dokonywał nagrań radiowych i telewizyjnych, m.in. dla Radia Watykańskiego, Polskiego Radia i TVP Szczecin. 
 Jako kameralista współpracuje z Ritą D`Arcangelo, flecistką, laureatką Global Music Award, i Jakubem Bokunem, jednym z najlepszych europejskich klarnecistów. Jakub Kościuszko nieustannie pracuje nad nowym repertuarem, nowe projekty kameralne to duety ze znakomitymi muzykami: Krzysztofem Polonkiem (skrzypce, Berliner Philharmoniker), Katarzyną Polonek (wiolonczela), Urszulą Stawicką (klawesyn), Wiolettą Hebrowską-Klein (mezzosopran, solistka Opery w Lubece) oraz Jakubem Rabizo (skrzypce, Preußisches Kammerorchester).

W roku 2009 ukończył z wynikiem celującym Akademię Muzyczną we Wrocławiu, gdzie pracował pod kierunkiem prof. Piotra Zaleskiego, oraz Królewskie Konserwatorium w Hadze w klasie maestro Zorana Dukića. W roku 2010 otrzymał dyplom z wyróżnieniem oraz stypendium od maestro Oscara Ghiglii podczas kursu Accademii Chigiana w Sienie. Uzyskał stopień doktora sztuk muzycznych we wrocławskiej Akademii w roku 2016. Regularnie udziela lekcji w ramach kursów muzycznych i lekcji mistrzowskich. Jakub Kościuszko zdobywał laury na międzynarodowych i ogólnopolskich konkursach gitarowych. Udoskonalał swoje umiejętności biorąc udział w lekcjach mistrzowskich prowadzonych przez takich gitarzystów jak: Abel Carlevaro, Oscar Ghiglia, Scott Tennant, Roberto Aussel, Pavel Steidl.
Jakub Kościuszko gra na gitarze Bogusława Teryksa Nada Brahma Op. 157 oraz strunach Hannabach Exclusive, używa mikrofonów firmy DPA.

Tomasz Radys, Szczecinianin, swoją przygodę z gitarą rozpoczął w Państwowej Szkole Muzycznej im. Tadeusza Szeligowskiego w Szczecinie w klasie gitary Urszuli Hofman. Kontynuował naukę 
w Szkole Muzycznej II stopnia w klasie gitarzysty i pedagoga - Piotra Pałaca. Studiował w Akademii Muzycznej we Wrocławiu w klasie prof. Marka Zielińskiego oraz w  Akademii Muzycznej w Poznaniu w klasie dra hab. Łukasza Kuropaczewskiego. Wykonuje repertuar zróżnicowany pod względem stylistycznym, choć do jego ulubionych nurtów należy muzyka współczesna, min. J. Rodrigo, A. Jose, A. Ginastera. Jest zwycięzcą oraz laureatem licznych konkursów ogólnopolskich i międzynarodowych, między innymi w Sanoku, Krynicy, Olsztynie, Lublinie, we Francji. Pracował nad swoim muzycznym warsztatem pod okiem m.in. Marcina Dylli, Zorana Dukića, Alexisa Muzurakisa, Susany Prieto, Williama Kanengisera, Göran Söllscherem. Poza działalnością solową jest również czynnym kameralistą. Współtworzył duet gitarowy z Justyną Sobczak oraz Poznański Kwartet Gitarowy. Obecnie współpracuje z gitarzystą Iharem Dzedusenka wykonując muzykę polską, rosyjską i białoruską.  

Pajestka-Kostecki Duo
 „Ich gra funkcjonuje jak jeden organizm, na najwyższym poziomie artystycznym” - to jedna z wielu fachowych opinii, z którymi zespół spotkał się grając podczas wielu festiwali gitarowych. W skład zespołu wchodzi dwójka utalentowanych gitarzystów, laureatów wielu ogólnopolskich i międzynarodowych konkursów gitarowych podczas których rywalizowali z najlepszymi zespołami gitarowymi z całego świata. Najważniejsze osiągnięcia to I nagroda na Międzynarodowym Konkursie Gitarowym w Chorwacji oraz Wyróżnienie na Międzynarodowym Konkursie Gitarowym w Olsztynie. Zespół współpracuje również z wieloma kompozytorami m.in. Clarice Assad, córką wybitnego brazylijskiego gitarzysty Sergio Assad'a oraz z Piotrem Klimkiem, który w sierpniu br. ukończył pracę nad utworem napisanym specjalnie dla duetu, prawykonanie będzie miało miejsce w ramach festiwalu Poznańska Akademia Gitary w 2017 roku. Wyjątkowo piękne i głęboki brzmienie w niekonwencjonalnym połączeniu cedrowego i świerkowego drewna gitar Bogusława Teryksa, wspaniała technika oraz bogaty i różnorodny repertuar zapowiadają inspirujące chwile w wykonaniu artystów.

Solo i w duecie
2.04.2017 (niedziela), godz. 18.00
, Sala Bogusława X (wejście B z dużego dziedzińca), bilety 40 zł, 30 ulgowy, karnet na wszystkie koncerty: 220 zł, 150 zł ulgowy

Łukasz Kuropaczewski – gitara 
Marek Bracha – fortepian 

W programie m.in. utwory M. Llobeta, M. Neikruga, A. Diabellego i K. Meyera.

Łukasz Kuropaczewski
Urodził się w 1981 roku w Gnieźnie, mieszkał w Strzałkowie. Naukę gry na gitarze rozpoczął w wieku 10 lat w Słupcy i Koninie. Jest absolwentem Akademii Muzycznej we Wrocławiu w klasie prof. Piotra Zaleskiego. W 2003 roku rozpoczął studia w klasie Maestro Manuela Barrueco w Peabody Conservatory of the Johns Hopkins University w Baltimore, USA, które ukończył w 2008 roku.
Występował z recitalami w Polsce, Rosji, Białorusi, Czechach, Słowacji, Bułgarii, Niemczech, Francji, Anglii, Hiszpanii, na Islandii, Węgrzech, Serbii, Kosowie, w Grecji, na Wyspach Kanaryjskich, w Japonii, Chinach, Kanadzie, USA, Meksyku oraz Panamie. Występował w najważniejszych salach koncertowych świata: Royal Festival Hall w Londynie, Concertgebouw w Amsterdamie, Sali im. P. Czajkowskiego w Moskwie czy Carnegie Hall w Nowym Jorku. 

Często występuje jako kameralista – m.in. z  Orion String Quartet (USA), Avim Avitalem (Izrael), Chen Reiss (Izrael), Richardem Galliano (Francja), Maciejem Frąckiewiczem, Agatą Szymczewską, Łukaszem Długoszem, Andrzejem Bauerem. 

Kuropaczewski jest wziętym wykładowcą gitary. Prowadzi kursy i lekcje mistrzowskie podczas wielu festiwali gitarowych w Europie oraz na Uniwersytetach w Europie i obu Amerykach. W latach 2007-2010 był wykładowcą University of Pennsylvania w Filadelfii, a od 2008 roku jest wykładowcą Akademii Muzycznej w Poznaniu.

Nagrał pięć płyt kompaktowych. Trzy ostatnie (Polish Music, Aqua e Vinho i Nocturnal) otrzymały nominacje do Nagrody Fryderyk w kategoriach: Najwybitniejszy Album - Muzyka Polska, Najwybitniejszy Album - Muzyka Kameralna, Najwybitniejszy Album - Recital Solowy.

Kuropaczewski dokonał wielu premier polskich i światowych takich kompozytorów, jak: A. Tansman (Hommage a de Falla - z orkiestrą Amadeus w 2010 roku w Lodzi, Petit Concerto w 2015 roku w Poznaniu), K. Meyer (Concerto - z orkiestrą Amadeus w 2010 roku w Gnieźnie i Poznaniu, Triptych Sonata w 2015 roku - Caramoor Festival w Nowym Jorku, USA), A. Gilardino (Jerusalem Concerto, wraz z A. Avitalem w 2014 roku w Gnieźnie i Poznaniu), M. Neikrug (Acequias Quintet z Orion String Quartet w 2015 roku podczas Santa Fe Chamber Music Festival w Santa Fe, USA), Mikołaj Górecki (Arioso e Furioso - z orkiestrą Aukso w 2014 roku podczas Śląskiej Jesieni Gitarowej w Tychach).
W sezonie artystycznym 2015/2016 artysta wystąpił w Polsce, Rosji, Niemczech, Belgii, Chorwacji, USA, Kanadzie, Meksyku, Panamie, oraz w Chinach. Dokonał premier światowych kompozycji A. Gilardino (Letters to Fryderyk Sonata), oraz M. Neikruga (Three Pieces for Guitar).
Kuropaczewski gra na gitarach Rossa Gutmeiera (USA) i Leszka Gajdzika. Używa strun Savarez Alliance Corum. 

Marek Bracha jest uważany za jednego z najciekawszych polskich pianistów młodego pokolenia. Jego grę cechuje szlachetność i piękno brzmienia oraz powściągliwa i wysmakowana ekspresja. Artysta doskonale czuje się w repertuarze klasycznym i romantycznym, który z powodzeniem wykonuje na instrumentach współczesnych oraz tych z epoki. Pianista nieustannie zgłębia wiedzę na temat praktyk wykonawczych XVIII i XIX w.

Jako wszechstronny muzyk Marek Bracha sięga również po repertuar współczesny i z sukcesem dokonuje światowych prawykonań. Prowadzi ożywioną działalność artystyczną konsekwentnie promując muzykę polską na całym świecie.

Regularnie współpracuje z takimi dyrygentami jak Alun Francis, José Maria Florêncio, Wojciech Rodek, Jakub Chrenowicz czy Jacek Kaspszyk. Jako kameralista występuje z Tobiasem Kochem, Marcinem Maseckim, Agatą Szymczewską, Maciejem Frąckiewiczem oraz zespołami Atom String Quartet, Royal String Quartet i Meccore String Quartet.

W 2016 roku nakładem CD Accord ukazała się płyta „Modern Soul”, na której Marek Bracha towarzyszy wybitnej skrzypaczce Agacie Szymczewskiej. W październiku w Sali kameralnej NOSPRu odbył się koncert promujący nagranie. Płyta otrzymała nagrodę „Supersonic” prestiżowego magazynu Pizzicato. 

Marek Bracha ma za sobą udział w wielu festiwalach muzycznych na całym świecie, a także w rozmaitych przedsięwzięciach artystycznych. Pianista trzykrotnie występował podczas prestiżowych wystaw EXPO: w 2000r. w Hanowerze, 2005 w Aichi (Japonia), oraz 2015 w Mediolanie. W 2010 r. artysta zamykał obchody Roku Chopinowskiego w NCPA w Pekinie. W 2013 roku ukazała się debiutancka solowa płyta wydana przez NIFC, na której pianista wykonuje utwory Fryderyka Chopina. Popularyzując muzykę polską za granicą, Marek Bracha w 2013 roku wystąpił na festiwalu „Chopin w Ogrodach Luksemburskich” w Paryżu, a w styczniu 2014 na Międzynarodowym Festiwalu Muzycznym Semanas Musicales we Frutillar (Chile), gdzie zaprezentował utwory Chopina, Szymanowskiego, Szpilmana i Panufnika. Jako wybitny wykonawca dzieł Chopina, pianista jest często zapraszany na festiwale w Polsce; brał udział między innymi w 65. Międzynarodowym Festiwalu Chopinowskim w Dusznikach Zdroju, 44. Festiwalu Pianistyki Polskiej w Słupsku, czy  La Folle Journée - Chopin Open w Warszawie.

Pianista ma również w swoim dorobku artystycznym liczne prawykonania utworów, takich jak Concertino Joanny Bruzdowicz (2014 pod batutą Jacka Rogali), Koncert na fortepian i akordeon "Murals. Hommage a Mark Rothko” Dariusza Przybylskiego z akordeonistą Maciejem Frąckiewiczem pod batutą Jacka Kaspszyka, czy Sonata na skrzypce i fortepian Ignacego Zalewskiego (z Agatą Szymczewską).     

Marek Bracha jest znany nie tylko jako wybitny pianista, ale i pedagog - uczy w PSM II st. im. Józefa Elsnera i OSM II st. im. Zenona Brzewskiego w Warszawie; prowadzi również wykłady i warsztaty z gry na instrumentach historycznych. W 2015 podczas XVII Międzynarodowego Konkursu Chopinowskiego pianista na żywo komentował występy uczestników w TVP Kultura. 

Marek Bracha jest absolwentem Uniwersytetu Muzycznego F. Chopina w Warszawie, gdzie studiował pod kierunkiem Teresy Manasterskiej, Joanny Ławrynowicz i Alicji Palety-Bugaj. Pianista ukończył również z wyróżnieniem studia Masters of Music w Royal College of Music w Londynie w klasie Kevina Kennera oraz studia podyplomowe na fortepianie u Vanessy Latarche i na instrumentach historycznych u Geoffrey’a Goviera.

Artysta jest podopiecznym Krajowego Funduszu na Rzecz Dzieci w latach 2004/2005. Dwukrotnie został stypendystą Ministra Kultury (1997 i 2005) oraz Prezesa Rady Ministrów (2003). W roku 2009 uzyskał stypendium od St. Marylebone Educational Foundation w Londynie. Rok później otrzymał nagrodę fundacji PRO POLONIA oraz stypendium fundacji „O lepsze jutro”. W styczniu 2011 został objęty programem stypendialnym Ministra Kultury „Młoda Polska”.

Marek Bracha ma w swoim dorobku artystycznym liczne nagrody oraz wyróżnienia na krajowych i zagranicznych konkursach pianistycznych. Do ostatnich należy II nagroda (pierwszej nie przyznano) na Międzynarodowym Konkursie Chopinowskim w Mariańskich Łaźniach w Czechach w  sierpniu 2010 roku. W październiku tego samego roku artysta znalazł się w grupie 4 pianistów reprezentujących Polskę w II etapie XVI Międzynarodowego Konkursu Chopinowskiego w Warszawie.
W 2011 roku, dzięki stypendium ufundowanemu przez Worshipful Company of Musicians w Londynie, pianista został objęty prestiżowym programem naukowym Junior Fellowship w Royal College of Music w Londynie, który zakłada pracę badawczą nad techniką wykonawczą na instrumentach historycznych, a także wykłady i zajęcia ze studentami.

Marek Bracha jest reprezentowany i rekomendowany przez Stowarzyszenie im. Ludwiga van Beethovena.

Mistrzowski Duet gitarowy Montesinos – Tamayo
8.04.2017 (sobota), godz. 18.00
, Sala Bogusława X (wejście B z dużego dziedzińca), bilety 50 zł, 30 ulgowy, karnet na wszystkie koncerty: 220 zł, 150 zł ulgowy

Duet gitarowy Anabel Montesinos (Hiszpania) - Marco Tamayo (Kuba) 

W programie m.in. utwory J. S. Bacha, L. Boccheriniego, M. Giulianiego, E. Granadosa i N. Paganiniego

Duet gitarowy Anabel Montesinos - Marco Tamayo to dwoje najbardziej uznanych gitarzystów klasycznych z Hiszpanii i Kuby. 

Anabel Montesinos, najmłodsza zwyciężczyni Międzynarodowego Konkursu Gitarowego Francisco Tárrega w Hiszpanii (wygrała go w wieku 17 lat), jest jedną czołowych postacią w świecie gitary klasycznej. Zdobyła główne nagrody także na innych największych konkursach gitarowych, takich jak Międzynarodowy Konkurs Gitarowy Michele Pittaluga w Alessandrii (Włochy) oraz Międzynarodowy Konkurs Gitarowy Andrés Segovia w Hiszpanii. Koncertowała na całym świecie, m.in. w Carnegie Hall w Nowym Jorku (debiut w 2011 roku) oraz wielokrotnie w Tchaikovsky hall w Moskwie, wykonywała koncerty ze znakomitymi orkiestrami, m.in. we Włoszech, Finlandii, w Moskwie i na Kubie. Nagrywała dla wytwórni Naxos, a jej pierwsza płyta znalazła się w programie muzycznym prezentowanym przez linie lotnicze British Airways podczas lotów międzykontynentalnych. Anabel Montesinos jest artystką firmy Savarez, używa strun Cantiga Blue, a gra na gitarze Simona Marty’ego z Australii. Jest honorową obywatelką miasta Solero we Włoszech. 

Marco Tamayo, urodzony na Kubie gitarzysta z austriackim obywatelstwem, okrzyknięty przez włoski dziennik La Stampa „królem gitary”, zwycięzca większości międzynarodowych konkursów, koncertujący z najznakomitszymi orkiestrami i dyrygentami na całym świecie jest dziś czołową postacią gitary klasycznej na świecie. Marco Tamayo jest profesorem na Uniwersytecie Mozarteum w Salzburgu, Landeskonservatorium w Klagenfurcie, profesorem gościnnym Akademii Muzycznej w Gdańsku, uczył także w Sydney University w Australii.
Jego książka zatytułowana „Podstawowe zasady zasady techniki gitary klasycznej” wprowadziła nowe podejście do gitary i nauczania na instrumencie na całym świecie. Jego studenci osiągają międzynarodową karierę muzyczną koncertując na całym świecie. 
Gitarzysta jest dyrektorem artystycznym Międzynarodowego Konkursu Gitarowego Michelle Pittaluga w Alessandrii (Włochy). Artysta jest także honorowym obywatelem włoskich miast Alessandria i Solero.

Marco Tamayo przewodniczącym Marco Tamayo Edition, wydawnictwa stworzonego w 2014 roku, które odnawia wydawnictwa muzyki gitarowej.

Artysta jest przedstawicielem marki strun Savarez, używając modelu strun Alliance Blue-Cantiga. Gra na gitarze wykonanej przez Simona Marty z Australii.

Niedzielny Koncert  Południowy
9.04.2017 (niedziela), godz. 12.00
, Sala Bogusława X (wejście B z dużego dziedzińca), bilety: 10 zł, 5 zł (ulgowy), koncert poza karnetami

Koncert laureatów Wiosennego Konkursu Gitarowego.

Podczas koncertu zaprezentują się młodzi gitarzyści, laureaci Wiosennego Konkursu Gitarowego skierowanego do uczniów szkół muzycznych I stopnia. Organizatorem konkursu jest Ogólnokształcąca Szkoła Muzyczna im. prof. M. Jasińskiego w Szczecinie. 

Koncert Finałowy 
09.04.2017 (niedziela), godz. 18.00
, Sala Bogusława X (wejście B z dużego dziedzińca), bilety 70 zł, 50 ulgowy, karnet na wszystkie koncerty: 220 zł, 150 zł ulgowy

Indialucia

Fuzja mistycznej muzyki indyjskiej oraz pełnego pasji flamenco.
 
Indialucia to projekt muzyczny łączący dwa fascynujące style muzyczne: muzykę indyjską oraz flamenco. Projekt ten powstał w roku 1999 w Indiach wśród nauczycieli i uczniów Akademii Muzycznej w Nagpur. Wzięło w nich udział wielu znakomitych muzyków z obu kontynentów. Pomysłodawcą, producentem oraz szefem artystycznym jest gitarzysta Michał Czachowski. Owocem tego muzycznego spotkania była płyta wydana w 2005 roku, która zdobyła uznanie w Polsce i na świecie. Album został laureatem nagród Wirtualne Gęśle oraz Folkowy Fonogram Roku przyznawane przez Polskie Radio za najlepszą płytę 2005 roku oraz nominowany do nagrody Fryderyki 2006 w kategorii Album Roku – Folk/Etno. W roku 2007 płyta doszła do drugiego miejsca najlepszych płyt World Music wydanych w USA. Muzyka z płyty była wykorzystana jako ścieżka dźwiękowa do hollywoodzkiego filmu „Święci z Bostonu II”. Najnowszy album zespołu pt. „Acatao” w 2015 roku otrzymał drugą nagrodę Folkowy Fonogram Roku przyznawane przez Polskie Radio za najlepszą płytę 2014 roku.

Połączenie muzyki hiszpańskich Cyganów i indyjskiej może się wydawać egzotyczne, ale jeśli przypomnimy sobie, że ten lud przybył na Półwysep Iberyjski właśnie z Indii możemy powiedzieć, że ich projekt jest powrotem do korzeni, który można porównać do pierwszych rewolucyjnych spotkań muzyków Europy i Azji z lat 60 – tych.
Zespół do tej pory koncertował m. in. w Indiach, Meksyku, USA, Rosji, Singapurze, Omanie, Hiszpanii, Turcji, Austrii, Niemczech, Anglii, Francji, Włoszech, Luksemburgu, Czechach, Finlandii, Węgrzech, i Rumunii.

Michał Czachowski – gitarzysta flamenco, kompozytor, publicysta, producent muzyczny, architekt, od urodzenia wychowywał się w otoczeniu muzyki flamenco. W 1992 roku utworzył własny zespół stopniowo rozszerzając skład od duetu do septetu. Od 1997 roku grupa występuje pod nową nazwą „Viva Flamenco!” i przez kilka następnych lat zostaje laureatem kilkunastu konkursów muzycznych stając się jedną z najlepszych tego typu formacji w kraju. Michał Czachowski po latach działalności scenicznej stał się wybitnym wirtuozem gitary flamenco. W 1998 roku otrzymał Nagrodę Ministra Kultury i Sztuki, a wkrótce po występie na międzynarodowym festiwalu we Włoszech, został zaproszony do Akademii Muzycznej w Nagpur w środkowych Indiach. Tam pracował jako nauczyciel gitary, równocześnie ucząc się gry na tradycyjnym, indyjskim instrumencie strunowym – sitarze. Artysta uczy gry na gitarze flamenco oraz publikuje artykuły na temat tej muzyki na łamach wielu pism polskich i angielskojęzycznych. Michał Czachowski solo lub z grupą nagrywał wiele programów dla stacji telewizyjnych i radiowych, brał udział w sesjach nagraniowych takich zespołów jak „Blue Café”, „Noche de Boleros”, „Village Kollectiv”, „Lean Back” i „Beltaine” oraz tworzył muzykę do programu „Boso przez Świat” Wojciecha Cejrowskiego oraz do amerykańskiego fimu „Święci z Bostonu II”. Prowadzi cykle wykładów na Wydziale Muzykologii UJ w Krakowie oraz prowadzi coroczne warsztaty gitarowe we Włoszech i USA. Koncertuje na całym świecie (m. in. USA, Rosja, Singapur, Indie, Meksyk, Oman, Turcja oraz w całej Europie). Michał Czachowski był także częścią międzynarodowego projektu International Guitar Night. Występował razem z takimi wielkimi artystami jak: Pepe Habichuela, Jorge Pardo, Carlos Troya, Brian Gore, Mike Dawes, Lulo Reindhardt, Ricardo Espinosa, Rafael Cortés, Pratap Pawar, Mukesh Sharma, Emam, Hani Naser, Kavita Krishnamurti, L. Subramaniam.

Zamek Książąt Pomorskich

Zamek Książąt Pomorskich

ul. Korsarzy 34, 70-540 Szczecin

91 489 16 30
cikit@zamek.szczecin.pl
www.zamek.szczecin.pl