25.05.2018
19:00

Miejsce
Różne miejsca

Kategoria
Wydarzenia

Pełna kultura

IX Szczecińska Noc Teatrów 2018

IX Szczecińska Noc Teatrów 2018
 Echo Newsletter  Nie przegap - zapowiedzi wydarzeń, konkursy, newsy!

SZCZECIŃSKA NOC TEATRÓW: 2018
Wydarzenie towarzyszące KONTRAPUNKT - Przegląd Teatrów Małych Form

Uwaga! Bilety lub bezpłatne wejściówki dystrybuują organizatorzy poszczególnych wydarzeń!

PROGRAM:

19.00 | Cafe Hormon, ul. Monte Cassino 6 
„Sugerancja – krótkie formy improwizowane” | Szczecińska Grupa Improwizacyjna "Pod Pretekstem" 
[wstęp wolny]

19.00 | Dom Kultury 13 muz – Sala Kominkowa | pl. Żołnierza Polskiego 2 
„W promieniach” | Teatr Boscha
[bilety: 10 pln, sprzedaż przed spektaklem oraz www.bilety.fm]

19.00 | Teatr TeArt | ul. Piotra Skargi 1 
„Morfina” | Monodram Marka Żerańskiego
[bilety: 30/35 pln, sprzedaż przed spektaklem / rezerwacje tel. 606 364 720] 

20.00 | Muzeum Narodowe w Szczecinie – Centrum Dialogu Przełomy | pl. Solidarności 1
„Willa” [czytanie performatywne] | Teatr Współczesny w Szczecinie | + zwiedzanie wystawy CDP 
[bilety: 20 pln, kasa Teatru / rezerwacje tel. 91 489 23 23

20.00 | Teatr Lalek "Pleciuga" w Szczecinie | pl. Teatralny 1
„Tłumacz snów” | Teatr Lalek "Pleciuga" w Szczecinie
[bilety: 20/25 pln, kasa teatru / rezerwacje: tel. 91 433 58 04 lub 91 445 51 11]

21.30 | Teatr Polski w Szczecinie | ul. Swarożyca 5
„Panie, Panowie – Młynarski” | Teatr Polski w Szczecinie - Czarny Kot Rudy
[bilety: 50 pln, kasa Teatru / rezerwacje: 91 433 66 66]

22.00 | Teatr TeArt | ul. Piotra Skargi 1
„Ja, Feuerbach”
| Teatr TeArt
[bilety: 30/35 pln, sprzedaż przed spektaklem / rezerwacje tel. 606 364 720] 

22.00 | Strefa Kultury Studenckiej | ul. Malczewskiego 10
„Pragnąc zła”
| Teatr Nie Ma
[wstęp wolny]

22.30 | Teatr Gwitajcie | al. Bohaterów Warszawy 15-16 | 
„Stąd do Paryża”
| Teatr Gwitajcie
[bilety: 30 pln, sprzedaż przed spektaklem oraz elektroniczna: www.teatrgwitajcie.pl]

23.00 | Akademia Sztuki w Szczecinie | pl. Orła Białego 2
„Dziady cz. 2”
| Teatr Interior – Stowarzyszenie Sztuki Eksperymentalnej INTERIOR 
[bilety: 15 pln, obowiązują rezerwacje kontakt@jmpagency.pl]

23.00 | Dom Kultury 13 muz – sala lustrzana | pl. Żołnierza Polskiego 2
„Maciej K.”
| Teatr Tańca Kiosk Ruchu 
[bilety: 10 pln, sprzedaż przed spektaklem]

23.30 | Zamek Książąt Pomorskich w Szczecinie | ul. Korsarzy 34 
„Moja Abba”
| Teatr Piwnica przy Krypcie 
[bilety: 20/30pln, kasa Zamku / rezerwacje tel. 91 434 83 65]

00.00 | Nowy Browar | ul. Partyzantów 2
„Kasandra”
| Teatr Nie Ma 
[wstęp wolny, obowiązuje rezerwacja miejsc, e-mail: wejsciowki.teatrniema@gmail.com]
 

Szczecińska Grupa Improwizacyjna
„Pod pretekstem”

Grupa Impro „Pod Pretekstem” – jesteśmy najbardziej leniwymi artystami jakich znacie! Dlaczego? Bo nawet nie myślimy o tym, by przygotować się na występy! Nie piszemy tekstów, nie mamy określonej formy, a wszystko co pokazujemy na scenie wychodzi prosto 
z naszych głów, na poczekaniu! Właśnie tak działa improwizacja. Za nami wiele występów na różnych scenach Szczecina i innych miast. Myślicie, że są rzeczy których nie damy rady pokazać na scenie? Przyjdźcie i sprawdźcie, podejmiemy wyzwanie!

Grupa powstała pod koniec 2012 roku z inicjatywy Agnieszki Górskiej i Agnieszki Stańczak. „Ojcem założycielem” jest Kabaret Czesuaf, który podczas warsztatów w ramach VI SZPAKa zaszczepił w nich miłość do impro!

„W promieniach” 
Teatr Boscha

Adaptacja i reżyseria: Teresa Ciborska
Występują: Lidia Grabikowska, Karolina Kana, Teresa Ciborska.

Scenariusz spektaklu powstał na motywach zupełnie nieznanych listów Marii Skłodowskiej-Curie, które zebrał i opracował Artur Pałysa. „Powinnością sztuki jest stawianie najprostszych, ale i najważniejszych pytań dotyczących ludzkiego losu” - to motyw przewodni najnowszego spektaklu Teatru Boscha. W dramacie Artura Pałygi Maria Skłodowska pisze listy do samej siebie. Z jej listów wyłania się portret kobiety radykalnej w swoich dążeniach, bezkompromisowej, bezgranicznie oddanej pracy. Dla Marii Skłodowskiej poszukiwania naukowe nie są aktywnością podejmowaną w określonych godzinach, lecz rdzeniem tożsamości. Nauka to jednocześnie jej sposób widzenia świata i forma definiowania samej siebie. W toku wieloletniej pracy nad pierwiastkami radioaktywnymi zespala się ze swoim własnym dziełem. „Czuję, że świecę”, mówi. To wyznanie jest jednocześnie metaforyczne
i boleśnie dosłowne. Oznacza tyleż dążenie do wzniosłości, którą daje nauka, ile chorobę popromienną, na jaką umrze badaczka. To wydobywanie się z przyziemności ku światłu miało w sobie element samoofiarowania, a ukazanie choroby popromiennej Skłodowskiej-Curie pozwala ją zobaczyć wprost, a nie ukrytą za mitem.

„Morfina 0.05” Monodram Marka Żerańskiego
Teatr TeArt

Reżyseria i wykonanie: Marek Żerański

„Morfina 0.05” Michaiła Bułhakowa w reżyserii i wykonaniu Marka Żerańskiego, 
to sceniczna adaptacja pierwszego dzieła z roku 1927 a zarazem autobiograficznego opowiadania rosyjskiego pisarza, który skrupulatnie opisał swe doświadczenia
z zażywaniem morfiny odbywając praktykę lekarską w Wiaźmie na głębokiej rosyjskiej prowincji. Reżyser wyeksponował psychologiczny obraz stanu narkotycznego po zażyciu niewielkiej dawki oraz szybko postępujący proces uzależnienia, ukazując postać głównego bohatera, lekarza Polakowa jako ofiarę przypadkowego popadnięcia w nałóg, jego bezowocne próby odrzucenia nałogu, bezskuteczne kroki samowyleczenia i tragiczne konsekwencje głodu narkotykowego. Niewinna dawka 0.05 dla uśmierzenia bólu szybko uśmierza wszystkie inne aspekty życia ...wraz z nim samym.

Czytanie sceniczne sztuki G. Calderóna „Willa”  Teatr Współczesny w Szczecinie 
+ zwiedzanie wystawy Centrum Dialogu Przełomy MNS

przekład: Wojciech Charchalis
reżyseria: Maria Dąbrowska
wykonanie: Maria Dąbrowska, Marta Uszko, Magdalena Warni-Stachowska

Bohaterkami „Willi” są trzy młode kobiety. Spotykają się, aby podjąć decyzję, w jaki sposób upamiętnić były ośrodek tortur Villa Grimaldi na obrzeżach Santiago, jeden z tysięcy działających w Chile w okresie junty Pinocheta. Dyskusja dotycząca koncepcji muzeum sięga jednak głębiej – do biografii kobiet, a ich wzajemne powiązania okazują się niejednoznaczne. W jaki sposób – i czy w ogóle – upamiętniać tragiczne wydarzenia? Czym powinno być nowoczesne muzeum? W jaki sposób polityka i przeszłość wdzierają się w tożsamość współczesnych?

„Tłumacz snów”
Teatr Lalek „Pleciuga” w Szczecinie

tekst: według „Snu nocy letniej” Williama Shakespeare’a
przekład: Stanisław Koźmian
reżyseria: Aleksiej Leliavski
scenografia: Aleksander Wochromiejew
muzyka: Tomasz Lewandowski
obsada: Grażyna Nieciecka-Puchalik, Paulina Lenart, Rafał Hajdukiewicz, Przemysław Żychowski, Krzysztof Tarasiuk

prapremiera: marzec 2018

Duchów nie ma. One w ogóle nie istnieją. I tylko w naszych snach wyłaniają się z naszej podświadomości. A potem uparcie nie chcą zniknąć aż do chwili naszego przebudzenia.
Aleksiej Leliavski – reżyser

Duchy mieszają na scenie, a artyści w głowach widzów. To jest siłą spektaklu Pleciugi. Zespół nie przekonuje żartem, zabawą, frywolnością, że teatr lalek to teatr także dla dorosłych, chociaż tekst Szekspira świetnie się do tego nadaje. Prezentuje dojrzałą sztukę dla kompetentnej publiczności. Uwodzi estetyką. Czaruje przyjemnie wymagającym przedstawieniem. 

Maria Maczuga – krytyk teatralny, e-teatr.pl

„Panie, Panowie – Młynarski” 
Teatr Polski w Szczecinie 

scenariusz i reżyseria: Adam Opatowicz
ruch sceniczny: Jarosław Staniek, Katarzyna Zielonka
kierownictwo muzyczne: Krzysztof Baranowski
przygotowanie wokalne: Anna Reńska
wykonanie: Piotr Bumaj, Adam Dzieciniak, Michał Janicki, Sławomir Kołakowski, Wiesław Orłowski, Aleksander Różanek, oraz Adam Opatowicz
muzycy: Krzysztof Baranowski (piano), Ireneusz Budny (perkusja), Krzysztof Ciesielski (kontrabas)

Jest jeszcze śledź w śmietanie, Mili Panowie, Piękne Panie. Zapraszamy na wieczór piosenek Wojciecha Młynarskiego do Parafii Czarnego Kota Rudego.

Wojciech Młynarski – poeta, satyryk, artysta kabaretowy, dramaturg, tłumacz 
i librecista, a przede wszystkim twórca ponad 2000 tekstów piosenek, na których wychowały się pokolenia Polaków, a cytaty przeszły do mowy codziennej. Potrafił niezwykle celnie opisywać zarówno rzeczywistość społeczno-polityczną (“W Polskę idziemy"), jak i subtelne zawirowania natury damsko-męskiej (“Nie mam jasności w temacie Marioli"). Mistrz wnikliwej obserwacji i zaskakującej puenty. Obdarzony niezwykłą wprost umiejętnością przekształcania najzwyklejszego wydarzenia w głęboką metaforę. Jego piosenki to swoiste przypowieści pokazujące drogę, podnoszące na duchu, wzmacniające wiarę, że bycie uczciwym ma sens, a etos inteligencji nie jest pustym konstruktem słownym.

Cytując więc:
Róbmy swoje!
Bo jeżeli ciut się chce,
Drobiazgów parę się uchowa:
Kultura, sztuka, wolność słowa - Kochani,
Róbmy swoje!

„Ja, Feuerbach”  
Teatr TeArt

tekst: Tankred Dorst
reżyseria: Adam Zych
wykonanie: Weronika Gierszanin, Jacek Piotrowski, Adam Zych

Czasem śmieszna, czasem straszna, przewrotna opowieść o aktorze którego nikt nie chce wysłuchać.

To dramat wybitnego aktora "starej daty", który po latach przerwy postanawia wrócić na scenę. To przejmująca i przenikliwa opowieść o sztuce zaczynania od początku. To również aktualny i niezwykły traktat o istocie teatru, gdzie "nowe" wciąż ściera się ze "starym". 
Od lat sztuka "Ja, Feuerbach" jest popisem najwybitniejszych aktorów. W 1990 roku zagrał tę rolę Tadeusz Łomnicki, tworząc jedną ze swoich najlepszych kreacji. W Teatrze Ateneum w tej roli wystąpił Piotr Fronczewski, a w Szczecinie Adam ZychPo Tadeuszu Łomnickim i Piotrze Fronczewskim wyzwania wcielenia się w tytułową rolę na deskach TeArtu podejmuje się Adam Zych w towarzystwie Jacka Piotrowskiego. 

[Małgorzata Frymus, Polskie Radio Szczecin]

„Stąd do Paryża” 
Teatr Gwitajcie w Szczecinie

tekst i reżyseria: Żywia Karasińska - Fluks 
wykonanie: Claire Varga-Gmiter, Izabela Mielczarek, Jakub Gwit, Miłosz Wojciechowski

Jesteśmy na dworcu w Kutnie. Może dzisiaj, może w Kutnie, może semper et ubique? Wszystko ich różni, wszyscy są jacyś dziwni. Zawiadowca gra na fortepianie i śpiewa 
o Paryżu. Z trudem wystukuje jednym palcem i artykułuje nieporadnie "Sous le ciel de Paris..." Nie wychodzi. Cały ten pocztówkowy Paris, Paris tout entier ogranicza się do zapyziałego miasteczka, gdzie jest tylko "knajpa, kościół, widok z mostu i ten bruk – ideał nie tknął go"...

Podróż zaczyna się wprawdzie w Kutnie, ale szybko przenosimy się do magicznego miasta cudów za sprawą tajemniczej mademoiselle de Paris, której wdzięk i uroda przyćmiewają szarzyznę kutneńskiego dworca. Wspólnie spacerujemy po paryskich uliczkach i bulwarach 
o nazwach brzmiących jak etykiety wykwintnych win i zanurzamy się w brzmienie chansons et bergerettes z najlepszych lat francuskiej sceny rozrywkowej..

„Dziady cz. 2” 
Teatr Interior 
Stowarzyszenie Sztuki Eksperymentalnej INTERIOR 

przestrzeń,  reżyseria: Jakub Michał Pawłowski 
muzyka: house mix ; światło/dźwięk: niespodzianka;
wykonanie:  Katarzyna Goździak, Dawid Sylwanowicz, Sebastian Dąbkowski, Alex Kuraj, Mariusz Kowalczyk, Artur Rawa, Bruno, Damian Kacprzykowski, Alina Purgal
czas trwania: ok. 80 minut 

Widzowie wchodzą na przygotowanie Guślarza, zasiadają. Głośne dźwięki zwierząt. Guślarz składa ofiarę. Ciało, z którego „wydobędą” się duchy, od początku jest widoczne w przestrzeni. Nie będzie tu duchów w białych giezłach, zjawiających się spoza przestrzeni, nagle. Czy to naprawdę duchy? Czy narracje trzech kategorii duchów mogą wzbudzać w nas reperkusje? Czy mogą poruszyć? Jaka jest relacja między Chórem a światem duchów? 
Czy chór jest głosem ludu, monolitem, czy także doznaje przemiany? Po co tak naprawdę przybywają duchy? Czy li tylko dla wyartykułowania paru ludowych prawideł? A może po coś więcej?

„Maciej K.”
Teatr Tańca Kiosk Ruchu  

reżyseria: Krzysztof Lubka
muzyka: David Bowie, Doris Day, Grace Jones, Gilberto Gill
tekst: Katarzyna Nosowska “O Nas”
występują: Maciej Korpuliński, Krzysztof Lubka

Czas trwania: 50 minut

Maciej K. to spektakl taneczny którego bohaterem  jest osoba chora psychicznie. Pokazujemy historię jego życia od momentu kiedy doznał wykluczenia po raz pierwszy przez to że się jąka, poprzez pojawienie się choroby i dalej człowieka mającego za sobą próby samobójcze, czy miesiące izolacji 

Jest to historia chorego na organiczne zaburzenia osobowości dla którego sztuka jest oddechem normalności a taniec odskocznią i azylem wolności. 

„Moja Abba”
Teatr Piwnica przy Krypcie w Szczecinie

tekst: Tomasz Man - autor
reżyseria, adaptacja: Paweł Niczewski 
aranżacje i opracowanie muzyczne: Tomasz Lewandowski 
kostiumy: Wanda Kowalska
plastyka ruchu: Arkadiusz Buszko 
wykonanie: Dorota Chrulska, Rafał Hajdukiewicz, Konrad Pawicki, Marta Uszko

Lata 70-te XX wieku w Polsce to  czasy smutne, szare i pozbawione inspirujących rozrywek. Przyjazd szwedzkiego zespołu muzycznego Abba obudził tęsknotę za kolorową rzeczywistością. Urzekające melodie, barwne, fantastyczne kostiumy, uśmiech, pewność siebie i beztroska. Wówczas w Polsce nikt nie miał odwagi tak wyglądać, ani nawet podobnie myśleć. Tekst Tomasza Mana „Moja Abba" doskonale oddaje klimat tamtych czasów.

„Pragnąc zła”
Teatr Nie Ma

Obsada: Woland – Adam Szarżanowicz, Korowiow – Artur Liwuś, Behemot – Adrian Szkutnik, Asasello – Mateusz Figiel, Helia – Zofia Sosińska, Małgorzata – Marta Jesswein, Bezdomny – Artur Bartosiewicz, Berlioz – Paweł Jakubowski, Lichodziejew – Piotr Karczyński, Bosy – Patryk Borowy / Dariusz Pacek, Bengalski – Bartosz Pietruszka, Popławski – Bartosz Świderski
Bufetowy – Szymon Pawlik, Frida – Dominika Dębiec, Mateusz Lewita – Piotr Wesołowski, Piłat – Wojciech Sandach, Jeszua – Mateusz Wiśniewski, Aneta Banaś-Brejt, Maja Melchinkiewicz, Julia Przędzik, Ada Szmidla, Marysia Świłpa, Greta Wróbel

Opracowanie muzyczne – AgneSS,
Animacje – „duet Kolumb Getto”
Choreografia – Dominika Dębiec
Projekcje video: Zdjęcia – Seweryn Niemiec, Reżyseria – Mateusz Figiel
Reżyseria spektaklu – Tatiana Malinowska-Tyszkiewicz

„Jak człowiek może czymkolwiek kierować, skoro pozbawiony jest nie tylko możliwości planowania na choćby śmiesznie krótki czas, no, powiedzmy na tysiąc lat, ale nie może ponadto ręczyć za to, co się z nim samym stanie następnego dnia? (…) Czy nie słuszniej byłoby uznać, że pokierował nim ktoś zupełnie inny?”

 „Kasandra” 
Teatr Nie Ma w Szczecinie

Scenariusz inspirowany powieścią Christy Wolf ”Casandra”

reżyseria: Tatiana Malinowska - Tyszkiewicz 
choreografia: Agnieszka Borkowska
muzyka: agness
występuje: Agnieszka Borkowska

My od razu wiemy, kiedy zaczyna się wojna. A kiedy zaczyna się przygotowanie do niej? 
Jeśli istnieją jakieś reguły, muszę wam o nich powiedzieć. Odcisnąć w glinie, wyrzeźbić
w kamieniu, przekazać z pokolenia na pokolenie. Co tam będzie napisane? Najważniejsze słowa: nie dajcie swoim okłamać się.”


KONTRAPUNKT - Przegląd Teatrów Małych Form jest finansowany przez Miasto Szczecin Floating Garden 

Organizatorem Przeglądu jest 13 muz

www.kontrapunkt.pl

Różne miejsca

Różne miejsca

Różne miejsca na terenie Szczecina i okolic