28.09.2018
19:00


Pełna kultura

Meisinger Music Festival: Souyoung Yoon

Meisinger Music Festival: Souyoung Yoon
 Echo Newsletter  Nie przegap - zapowiedzi wydarzeń, konkursy, newsy!

Meisinger Music Festival
Koncert symfoniczny
(Sala kameralna)

Artyści:
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii w Szczecinie
Souyoung Yoon - skrzypce
Michał Maciaszczyk – dyrygent

Koncert w ramach drugiej edycji Meisinger Music Festival z udziałem zwyciężczyni Konkursu Wieniawskiego, Soyoung Yoon, wypełni muzyka polska. W wykonaniu koreańskiej artystki zabrzmi Koncert skrzypcowy nr 1 fis-moll op. 14 Henryka Wieniawskiego, napisany w 1853 roku i zadedykowany królowi pruskiemu. Zaledwie 17-letni kompozytor stworzył niezwykle wymagający technicznie utwór, wzorując się jt na największych wirtuozach skrzypiec połowy XIX wieku i nawiązując do ich koncertów. Jeden z najbardziej znanych fragmentów koncertu stanowi medytacyjna część środkowa zatytułowana „Preghiera”, czyli „Modlitwa”.
Kolejne kompozycje przeniosą słuchaczy niemal o 100 lat w przeszłość oraz do czasów współczesnych. Urodzony w Łodzi Aleksander Tansman w 1919 roku wyemigrował do Francji. W latach 1932–1933 odbył tournée dookoła świata, zdobywając uznanie w najbardziej odległych zakątkach globu. W latach 40. mieszkał też w Stanach Zjednoczonych. Podczas tych podróży poznał wielu znakomitych kompozytorów, m.in. Igora Strawińskiego, którego darzył ogromnym uznaniem – w 1948 roku napisał jego biografię. Wpływ tego twórcy jest słyszalny również w powstałej w tym samym roku czteroczęściowej Symfonii nr 8, która pierwotnie funkcjonowała pod tytułem „Musique pour orchestre”. Druga część kompozycji, kontemplacyjna „Elegia”, poświęcona została pamięci belgijskiego kompozytora Franza André. Kontrastuje z nią taneczna, nieco jazzowa trzecia część – „Scherzo”.
„Chaconne per archi” Krzysztofa Pendereckiego powstała po śmierci Jana Pawła II w roku 2005. Ta czysto instrumentalna kompozycja została włączona w cykl napisanego ponad 20 lat wcześniej „Polskiego Requiem” – dzieła upamiętniającego ważne postaci z dwudziestowiecznej historii Polski. Kantylenowa, wręcz romantyczna „Chaconna” umieszczona między częściami „Sanctus” i „Agnus Dei” miała stanowić rodzaj „rozświetlenia” niezwykle podniosłej i dramatycznej atmosfery całego dzieła.

Filharmonia im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie

Filharmonia im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie

Małopolska 48, 70-515 Szczecin

91 430 95 10, 539 94 94 54 - kasa
sekretariat@filharmonia.szczecin.pl
www.filharmonia.szczecin.pl