18.01.2019
19:00


Pełna kultura

Gulda | Ravel | Respighi

Gulda | Ravel | Respighi
 Echo Newsletter  Nie przegap - zapowiedzi wydarzeń, konkursy, newsy!

SONORO 
Gulda | Ravel | Respighi

Koncert symfoniczny 

Artyści:
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii w Szczecinie
Maximilian Hornung - wiolonczela
Marek Pijarowski - dyrygent

Program:
Friedrich Gulda - Koncert na wiolonczelę i orkiestrę dętą
Maurice Ravel - Moja matka gęś - suita symfoniczna na orkiestrę (Ma Mère l'Oye)
Ottorino Respighi - Pinie rzymskie – poemat symfoniczny (Pini di Roma)

Friedrich Gulda był jednym z najbarwniejszych w XX wieku wirtuozów fortepianu. Zasłynął jako znakomity interpretator dzieł Bacha, Beethovena, Mozarta, Chopina i Schuberta, był także cenionym nauczycielem takich artystów, jak Martha Argerich i Claudio Abbado. Austriacki pianista już od lat 50. równolegle z twórczością klasyczną zaczął zajmować się jazzem i free improvisation. Występował i nagrywał z takimi artystami sceny jazzowej, jak Chick Corea, Herbie Hancock, Joe Zawinul. Artysta z powodzeniem łączył świat muzyki klasycznej z rozrywkowym i skutecznie wyrywał sztywną filharmoniczną publiczność z koncertowej sztampy. Jednym z najchętniej wykonywanych utworów fortepianowych Guldy są Variationen über „Light My Fire”, czyli autorskie opracowanie słynnego przeboju The Doors. Napisany w 1980 roku dla wiolonczelisty Heinricha Schiffa Koncert na wiolonczelę i orkiestrę dętą to mieszanka rozmaitych stylów i gatunków – od jazzu, przez rock, improwizowane wstawki solowe, pseudobarokowe menuety po parodię austriackiej muzyki ludowej.
Przeciwwagę do tej iście postmodernistycznej kompozycji stanowią dzieła dwóch impresjonistów – Maurice’a Ravela i Ottorina Respighiego. „Pinie rzymskie” Respighiego razem ze „Świętami rzymskimi” i „Fontannami rzymskimi” – najsłynniejszym dziełem w dorobku włoskiego twórcy, składają się na tzw. Trylogię rzymską, prezentującą różne zakątki Wiecznego Miasta. W czterech poematach symfonicznych zawartych w cyklu „Pinie…” z 1924 roku kompozytor ilustruje kolejno drzewa z Villi Borghese, okolic katakumb, wzgórza Janikulum oraz z Via Appia.
„Moja matka gęś” Ravela to powrót do świata dziecięcych baśni. Tytuł ukończonej w 1908 roku suity nawiązuje do siedemnastowiecznego cyklu bajek Charles’a Perraulta, znanych w Polsce jako „Bajki Babci Gąski”. Cykl pięciu bajkowych miniatur (I. Pawana Śpiącej Królewny, II. Tomcio Paluch, III. Brzydulka, Cesarzowa Pagód, IV. Rozmowy Pięknotki z Potworem, V. Zaczarowany ogród) pierwotnie został napisany na fortepian na cztery ręce, a w 1912 roku Ravel opracował utwór na orkiestrę i w tej wersji kompozycja zyskała największą popularność.

Filharmonia im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie

Filharmonia im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie

Małopolska 48, 70-515 Szczecin

91 430 95 10, 539 94 94 54 - kasa
sekretariat@filharmonia.szczecin.pl
www.filharmonia.szczecin.pl