23.01.2019
19:00


Pełna kultura

Recital perkusyjny I Alexej Gerassimez

Recital perkusyjny I Alexej Gerassimez
 Echo Newsletter  Nie przegap - zapowiedzi wydarzeń, konkursy, newsy!

MISTERIOSO 
Recital perkusyjny I Alexej Gerassimez

Koncert kameralny

Artyści:
Alexej Gerassimez - perkusja

Program: 
Alexej Gerassimez - Asventuras (werbel)
Alexej Gerassimez - Spiraton (marimba)
Alexej Gerassimez - Soul of Bottle (wzmocniona butelka na wodę)
Alexej Gerassimez - Eravie (marimba)
Casey Cangelosi - Bad Touch (taśma)
Mark Glentworth - Blues for Gilbert
Javier Alvarez - Temazcal (taśma i marakasy
Iannis Xenakis - Rebonds B

Współczesna twórczość perkusyjna stanowi połączenie tańca, spektaklu teatralnego, magicznego rytuału i za sprawą jednego zaledwie wykonawcy pozwala wydobywać z różnorodnego instrumentarium perkusyjnego bogactwo barw bliskie orkiestrze symfonicznej. Wielość instrumentów i możliwości ich łączenia sprawiają, że współcześni kompozytorzy chętnie piszą dla perkusistów, a słuchacze, którzy koncerty muzyki współczesnej zazwyczaj omijają szerokim łukiem, z koncertów perkusyjnych wychodzą zafascynowani. 
Taki właśnie perkusyjny spektakl zapewni szczecińskiej publiczności Alexej Gerassimez, niemiecki perkusista i jednocześnie kompozytor młodego pokolenia. Artysta zaprezentuje cztery własne kompozycje – na marimbę, werbel, a także na… butelkę – pokazując, że również przedmioty codziennego użytku mogą stać się instrumentami muzycznymi.
Element teatralny i multimedialny zostanie wyraźnie zaakcentowany w utworze Caseya Cangelosiego, „Bad Touch” z 2013 roku. Kompozycja ta jest przeznaczona do wykonania w zupełnej ciemności z użyciem taśmy oraz specjalnego oświetlenia, a perkusista bardziej niż muzykiem staje się na moment aktorem-mimem.
Całkowicie inny wydźwięk ma „Blues for Gilbert” Marka Glentwortha na wibrafon. Utwór powstał na podstawie improwizacji kompozytora perkusisty, która następnie została spisana. Cała kompozycja utrzymana jest w stylistyce cool jazzowej.
„Temazcal” pochodzącego z Meksyku Javiera Alvareza również ma wymiar teatralny i podobnie jak utwór „Bad Touch” wykorzystuje warstwę elektroakustyczną, łącząc ją z akustycznym brzmieniem pary marakasów. Wykonawca improwizuje w oparciu o schematy rytmiczne rodem z południowoamerykańskiej muzyki tradycyjnej na tle dźwięków elektronicznych.
Zwieńczeniem koncertu będzie jedna z najbardziej popularnych i uznawana za jedną z najtrudniejszych kompozycja greckiego twórcy Iannisa Xenakisa „Rebonds B”. Głównym założeniem kompozytora było stworzenie takiego efektu brzmieniowego, jak gdyby kompozycja była wykonywana przez kilka osób – jeden perkusista ma zatem do wykonania na pięciu różnych typach bębnów i pięciu woodblockach kilka niezależnych od siebie rytmów. Zarówno efekt brzmieniowy tego dzieła, jak i jego aspekt wizualny pozostają niezapomniane.

Filharmonia im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie

Filharmonia im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie

Małopolska 48, 70-515 Szczecin

91 430 95 10, 539 94 94 54 - kasa
sekretariat@filharmonia.szczecin.pl
www.filharmonia.szczecin.pl