Echo Tablica

Wydarzenia

Echo Szczecina

08.10.2019

SOUNDLAB, czyli spotkania z muzycznymi eksperymentami

SOUNDLAB, czyli spotkania z muzycznymi eksperymentami
 Echo Newsletter  Nie przegap - zapowiedzi wydarzeń, konkursy, newsy!

W sezonie 2019/2020 w Filharmonii znów zagości SoundLab, czyli filharmoniczne laboratorium muzyki elektronicznej. Zapraszamy już dziś na eksperymentalną podróż, w której raz w miesiącu będziemy przedstawiać Państwu nowe, różnorodne, eksperymentalne i niecodzienne brzmienia.

Filharmonia jak laboratorium
SOUNDLAB, filharmoniczne laboratorium muzyki elektronicznej, to emocjonujące eksperymentalne przedsięwzięcie, które wykorzystuje walory akustyczne i architektoniczne budynku. Formuła cyklu, pozwala na prezentację różnorodnych brzmień, w których dokonuje się żywa komunikacja pomiędzy muzykami, słuchaczem i przestrzenią.
W ciągu minionych sezonów mieliśmy możliwość obserwowania wielu procesów twórczych. Shiva Feshareki czy Marcin Stańczyk wraz z Natalią Zamilską stworzyli dla nas zupełnie nowe dzieła, układane od początku w czystej formie budynku. Uczestniczyliśmy w prezentacji kultowych kompozycji i występów, takich jak np. ubrana w świetlną oprawę prezentacja “Oktophonie” Stockhausena. Obserwowaliśmy mariaże eksperymentalnej elektroniki z muzyką popularną. Czego jeszcze możemy zatem doświadczyć?

Muzyka jak nauka, nauka jak muzyka
W bieżącym sezonie artystycznym po raz kolejny potraktujemy Filharmonię i sferę muzyki elektronicznej jako swoistą przestrzeń do eksperymentowania, zderzania i uruchamiania wyobraźni. Rozłożymy na czynniki pierwsze korelację muzyki z nauką - matematyką i logiką - a następnie złożymy ją, ukazując nową jakość. Matematyka i logika są wszak bazą dla muzyki, muzyka wykorzystuje je w połączeniu z twórczym myśleniem.

Cykliczne spotkania z eksperymentem
Cykl rozpoczniemy spotkaniem z artystą, którego nazywa się dziś ojcem chrzestnym muzyki elektronicznej. Morton Subotnick, bo o nim mowa, to jeden z pionierów w rozwoju muzyki elektronicznej oraz innowator w zakresie działań z udziałem instrumentów i innych mediów. 17 października usłyszymy, podręcznikowy już, projekt „Silver Apples of the Moon Revisited” oraz jego premierową kompozycję „As I Live and Breathe”. Dźwiękom - zarówno tym generowanym organicznie, jak i multiplikowanym przy pomocy instrumentarium elektronicznego towarzyszyć będą wizualizacje Lillevana.

Kolejne spotkania z Soundlabem, to szukanie związków przyczynowo-skutkowych pomiędzy dźwiękami a medycyną. Artystyczne trio w składzie Miłosz Pękala, Bartosz Weber i Wiktor Podgórski inspiracje czerpało z takich dziedzin, jak medycyna, fizyka kwantowa oraz kultura Wschodu, tworząc seans muzyki osadzonej pomiędzy współczesną elektroakustyką, jazzem i minimalizmem. Na koncert wypełniony naturalnym pulsem i atmosferą medytacji zapraszamy już 23 listopada.

Grudzień, to koncert Julii Kent 14 grudnia. Jej utwory trafiają zarówno do miłośników muzyki klasycznej, jak i ambientowej. W trakcie koncertów, do loopowania fragmentów zagranych na wiolonczeli używa aplikacji Ableton Live, a utwory rejestruje za pomocą platformy Pro Tools. Jej występ będzie więc okazją do kontemplowania barwy instrumentów akustycznych deformowanych za pomocą najnowszych technologii.

25 stycznia ze swoim, już z samej nazwy, matematycznym projektem zawita do Filharmonii Mikołaj Bugajak, artysta na co dzień kryjący się pod pseudonimem NOON. Po 15 latach ponownie wystąpi w Szczecinie, z przekrojowym, w dużej mierze improwizowanym materiałem z albumu „Algorytm”. Tworzona przez niego solowa muzyka jest gęsta, ilustracyjna, wielowarstwowa. Korzysta z narzędzi analogowych i jak deklaruje, na jego wyobraźnię wpływają proste rozwiązania.
Inspiracją do stworzenia kompozycji, którą usłyszymy podczas koncertu 20 lutego była cymatyka – nauka o kształcie fal akustycznych, zajmująca się wizualną reprezentacją zjawisk sonicznych. Duet eksperymentatorów i improwizatorów - Teoniki Rożynek i Qba Janicki - stworzyli kompozycję na perkusję amplifikowaną, elektronikę oraz zespół kameralny, która premierowo zabrzmi w Filharmonii w Szczecinie i będzie częścią wyjątkowego koncertu pełnego nieakademickej elektroniki, sound designu i, pomimo klasycznego wykształcenia obu panów, dalekiego od respektowania klasycznych reguł.

W marcu przestrzeń filharmonicznego holu wypełni dialog kameralistów z brzmieniem nieakustycznym. Młodzi muzycy Orkiestry zagrają awangardowy program współczesnych kompozytorów, Giovanniego Sollimy oraz Guillaume’a Connessona, i wejdą w dyskurs dźwiękowy generowany elektronicznie przez berliński duet Jac and Jerry. Koncert Chamber techno parade usłyszymy 21 marca.

4 kwietnia będziemy mieli szansę uczestniczyć w procesie wysoce zaawansowanego loopowania i bawienia się warstwami dźwiękowymi dzięki wiolonczelistce, kompozytorce i aranżerce Resinie (Karolinie Rec). Jej twórcze poszukiwania, oparte na eksperymencie łączącym wiolonczelę i proste narzędzia elektroniczne, czasem prowadzą w stronę zaskakująco piosenkowych kompozycji, innym razem przybierają formę bardziej abstrakcyjnych impresji. Na scenie sali kameralnej Filharmonii w Szczecinie towarzyszyć jej będą Emilie Levienaise-Farrouch i Mateusz Rychlicki, a nasrtój koncertu podkreślą wizualizacje przygotowane przez Mateusza Jarmulskiego.

Na zamknięcie naszych naukowych inspiracji czeka nas odrobina oddechu. 7 czerwca delektować będziemy się korelacją dźwięków generowanych elektronicznie z akustycznymi, ale w wykonaniu całej orkiestry. Będzie to wieczór z projektem orkiestrowym w opartym o twórczość legendy muzyki techno - Derricka Maya. Twórcy pionierskich dzieł muzyki elektronicznej towarszyszyć będzie Orkiestra Symfoniczna Filharmonii w Szczecinie, a koncert poprowadzi Dzijan Emin, multiinstrumentalista, producent i kompozytor, który ma na swoim koncie współpracę m.in. z duetami Air i Daft Punk.

Zapraszamy na fascynującą podróż, która może nas zaprowadzić w zupełnie nieznane, ale z pewnością intrygujące zakątki muzyki. Filharmonia w Szczecinie znów stanie się miejscem muzycznych i muzyczno-naukowych eksperymentów, a niezwykłe przestrzenie budynku na czas koncertów staną się dźwiękowym laboratorium.

Źródło: Filharmonia im. M. Karłowicza w Szczecinie