Baśń Marii Konopnickiej stała się dla całych generacji polskich dzieci podstawową lekturą będącą źródłem wiedzy o świecie i o wartościach, których należy przestrzegać w życiu, aby być szczęśliwym i docenianym przez innych. Pierwsi czytelnicy, jeszcze sprzed wybuchu pierwszej wojny światowej w 1914 r., pokolenie dwudziestolecia międzywojennego, dwie generacje okresu Polski Ludowej, wreszcie obecne dzieci wychowują się między innymi na dziejach sierotki Marysi. Co więcej, książka stała się na tyle popularna, że doszło do licznych jej adaptacji, z których najszerzej znane były: wersja filmowa z 1961 r. (z udziałem takich aktorów, jak Gustaw Holoubek i Mieczysław Voit) oraz baśń muzyczna z muzyką Ryszarda Sielickiego, wydana w 1973 r. na czarnych płytach.
Baśń Marii Konopnickiej stała się dla całych generacji polskich dzieci podstawową lekturą będącą źródłem wiedzy o świecie i o wartościach, których należy przestrzegać w życiu, aby być szczęśliwym i docenianym przez innych. Pierwsi czytelnicy, jeszcze sprzed wybuchu pierwszej wojny światowej w 1914 r., pokolenie dwudziestolecia międzywojennego, dwie generacje okresu Polski Ludowej, wreszcie obecne dzieci wychowują się między innymi na dziejach sierotki Marysi. Co więcej, książka stała się na tyle popularna, że doszło do licznych jej adaptacji, z których najszerzej znane były: wersja filmowa z 1961 r. (z udziałem takich aktorów, jak Gustaw Holoubek i Mieczysław Voit) oraz baśń muzyczna z muzyką Ryszarda Sielickiego, wydana w 1973 r. na czarnych płytach.
Z historii ubogiej gęsiareczki dzieci uczyły się i uczą, że w życiu liczy się pomoc drugiej osobie, współczucie dla słabszych, a uczciwość zostanie nagrodzona. Teraz jej nową wersję – ale z odwiecznym przesłaniem o zwycięstwie dobra nad złem – obejrzymy z muzyką Janusza Stalmierskiego i librettem Henryka Banasiewicza. Postaci w czerwonych czapeczkach (których kolor, zwany też „krasnym”, miał dać im nazwę) znane są w polskim folklorze od dawna. Zresztą nosiły też inne imiona: krasnale, kraśnięta, podziomki, skrzaty, ubożęta.
Nie jest wcale takie pewne, czy nie zawędrowały do Polski z Niemiec – z tamtejszych podań i legend o gnomach strzegących ukrytych skarbów. W odróżnieniu od swoich północnych kuzynów – trolli – raczej nigdy nie bywały złośliwe i okrutne, choć mawiano, że potrafiły zamienić dziecko w kołysce na podrzutka ze swego rodu. Najczęściej jednak pomagały w gospodarstwie, wyręczając chłopów w drobnych pracach domowych. Wdzięczni ludzie zostawiali im jedzenie w specjalnych miejscach obejścia wiejskiego, dokarmiając w ten sposób małych pomocników.
W celu rezerwacji miejsc na spektakle szkolne prosimy o kontakt pod nr 91 43 48 140.
Terminy:
23 listopada 2023, czwartek, godz. 10.00
23 listopada 2023, czwartek, godz. 13.00
24 listopada 2023, piątek, godz. 11.00
Realizatorzy:
Reżyseria Wiesław Łągiewka
Kierownictwo muzyczne Małgorzata Bornowska
Choreografia Grzegorz Kotek
Scenografia i kostiumy Agata Tyszko
Reżyseria świateł Dawid Karolak
Fot. Włodzimierz Piątek©Opera na Zamku