NOWA SYTUACJA: PIERWSZY SHOWCASE TEATRU WSPÓŁCZESNEGO
(23-28 marca)
Nowa Sytuacja to sześciodniowe święto teatru, podsumowujące I edycję rezydencji artystycznej Scena Nowe Sytuacje.
Rezydencje stanowią ważny element działalności Teatru Współczesnego i są fundamentem Sceny Nowe Sytuacje – interdyscyplinarnej, bezpiecznej przestrzeni, w której młodzi artyści mogą swobodnie snuć opowieści, wykraczające poza tradycyjne rozumienie teatru. Poza pracą nad spektaklem czy inną formą autorskiego działania performatywnego uczestnicy programu biorą udział w specjalnie przygotowanych dla nich warsztatach mistrzowskich przy wsparciu wybranych przez siebie tutorów. Dotychczas byli to Florian Malzacher, Olivia Hyunsin Kim, Agnieszka Polska, Małgorzata Wdowik czy Maria Stokłosa. Rezydencja artystyczna Scena Nowe Sytuacje powstała we współpracy z legendarnym teatrem Monachium Kammerspiele i przy wsparciu Fundacji Współpracy Polsko-Niemieckiej. W programie zatem wszystkie premiery I edycji rezydencji, spektakle „Wiarołomna” Hany Umedy, „Grunwald Rekonstrukcja” Anny Mazurek i Eweliny Węgiel , a także „Dotyk za dotyk. Dansing” Katarzyny Sikory.
Przegląd to także okazja do zobaczenia najnowszej premiery z Dużej Sceny – „Snu nocy letniej” w reżyserii Jakuba Skrzywanka i Justyny Sobczyk, reżyserki i założycielki Teatru 21, laureata Grand Prix festiwalu „Kontrapunkt”. „Sen nocy letniej” to przedstawienie oparte na motywach komedii Williama Shakespeare’a, które powstało dzięki współpracy z szczecińskimi performerami z niepełnosprawnościami, a także rozmowami z ich rodzinami i osobami zajmującymi się asystenturą seksualną. W niedzielę 26 marca zapraszamy na Edupremierę, spotkanie wprowadzające przed spektaklem, którego tematem będzie podmiotowość osób z niepełnosprawnością w społeczeństwie i w sztuce. W rozmowie wezmą udział zaproszeni goście, wspólnie z którymi będziemy chcieli porozmawiać m.in. o prawie do samostanowienia, pracy i miłości.
Pokazom towarzyszyć będzie szereg innych wydarzeń, w tym warsztaty taneczne prowadzone przez rezydentki Hanę Umedę i Katarzynę Sikorę. Hana Umeda/Sada Hanasaki, reżyserka spektaklu „Wiarołomna”, poprowadzi warsztaty jiutamai – tradycyjnego tańca japońskiego. Umeda jako pierwsza osoba spoza Japonii uzyskała uprawniający do nauczania stopień Natori w rodowej szkole jiutamai Hanasaki-ryu. Natomiast Katarzyna Sikora, tancerka, choreografka, autorka spektaklu „Dotyk za dotyk. Dansing”, poprowadzi warsztat świadomości ciała, powstały w oparciu o gry towarzyskie, tańce w parach i grupie, a także ćwiczenia rozluźniające i relaksacyjne. Podczas warsztatu jego uczestnicy będą mogli doświadczyć radości i przyjemności płynącej z tańca, eksplozji endorfin, współodczuwania przestrzeni i dzielenia jej z innymi.
Co więcej? W programie showcase’u znajdziemy również wydarzenia przygotowane przez Teatr Kana. W tym przedstawienie „Na Lightcie” (Grygier/Fibich/Nykowski), będące opowieścią o sztuce wychodzenia z cienia pełnowymiarowego technika dramatycznego, a także prezentację nagrania spektaklu „Gęstość zaludnienia”. Spektakl zajął pierwsze miejsce w ramach XII edycji Międzynarodowej Nagrody „Teatr Nagi” w Mediolanie, a jego nagranie zostało zrealizowane w przestrzeniach Portu Szczecin. Ponadto w nietuzinkowej przestrzeni przedsiębiorstwa Green Love Mikroliście, pokazana zostanie instalacja performatywna JaWa (Turkowski & Nowacka).
Dla widzów showcase’u bilety w specjalnych cenach, a na niektóre wydarzenia – wstęp bezpłatny! Szczegółowe informacje w programie.
PROGRAM:
23 marca (czwartek)
19:00 GRUNWALD REKONSTRUKCJA, spektakl / Scena Nowe Sytuacje
20:30 ROZMOWA NA ZAPLECZU: Grunwald okiem młodych / Scena Nowe Sytuacje
GRUNWALD REKONSTRUKCJA, reżyseria i inscenizacja: Ewelina Węgiel i Anna Mazurek
Konie, krwawe płótna, duchy i upiory, świetlista łąka i… konie: „Wystawa po końcu świata – Grunwald 2410” czeka nas Was! To jedyna okazja, by doświadczyć żyjącego muzeum. Wędrując po mrocznych korytarzach Sceny Nowe Sytuacje, poznamy historię artystów amatorów, którzy poświęcili wiele lat pracy na tworzenie kopii obrazu Jana Matejki. O co chodzi z tym Grunwaldem?
ROZMOWA NA ZAPLECZU – GRUNWALD OKIEM MŁODYCH, dyskusja
Rozmowa o warstwie wizualnej i teatralnej spektaklu „Grunwald Rekonstrukcja”, a także o tym czym dla młodego pokolenia jest patriotyzm i rekonstrukcja historyczna. Spotkanie z realizatorkami Anną Mazurek i Eweliną Węgiel poprowadzą członkowie Zaplecza Teatralnego: tegoroczna maturzystka Maja Słówko i student Akademii Sztuki Piotr Michalski.
Zaplecze Teatralne to międzypokoleniowa grupa działająca przy Teatrze Współczesnym, aktywnie uczestnicząca w życiu teatru.
24 marca (piątek)
18:00 GRUNWALD REKONSTRUKCJA, spektakl / Scena Nowe Sytuacje
20:30 DOTYK ZA DOTYK. DANSING, spektakl / Foyer, Duża Scena
22:00 POTAŃCÓWKA, nieformalne otwarcie showcase’u / Teatr Mały
GRUNWALD REKONSTRUKCJA, reżyseria i inscenizacja: Ewelina Węgiel i Anna Mazurek
Konie, krwawe płótna, duchy i upiory, świetlista łąka i… konie: „Wystawa po końcu świata – Grunwald 2410” czeka nas Was! To jedyna okazja, by doświadczyć żyjącego muzeum. Wędrując po mrocznych korytarzach Sceny Nowe Sytuacje, poznamy historię artystów amatorów, którzy poświęcili wiele lat pracy na tworzenie kopii obrazu Jana Matejki. O co chodzi z tym Grunwaldem?
DOTYK ZA DOTYK. DANSING, koncepcja i choreografia: Katarzyna Sikora
Międzypokoleniowa odsłona dansingu w teatrze. Szampańska zabawa, feeria barw i taneczny sznyt, odblaski dyskotekowej kuli, trunki i przekąski to elementy naszego spotkania na miarę roku 2023. Zawirujmy w tanecznym uścisku, niech podłoga zadrży, niech zabłysną reflektory, a parkiet zapłonie ogniem naszych ciał. Niech żyje bal! Idąc za myślą Erin Manning: „Dotyk wywołuje wydarzenie, dotyk tworzy zdarzenie”. Zatańczymy?
25 marca (sobota)
12:00 DOTYK ZA DOTYK. WARSZTAT ŚWIADOMOŚCI CIAŁA, prowadzenie: Katarzyna Sikora / Foyer, Duża Scena
13:00 GĘSTOŚĆ ZALUDNIENIA, prezentacja nagrania spektaklu Teatru Kana / Centrum Dialogu Przełomy
15:00 PANEL BRANŻOWY / Foyer, Duża Scena
17:00 SEN NOCY LETNIEJ, spektakl / Duża Scena
20:00 WIAROŁOMNA, spektakl / Scena Nowe Sytuacje
21:30 JaWa, instalacja performatywna / Green Love Mikroliście
DOTYK ZA DOTYK. WARSZTAT ŚWIADOMOŚCI CIAŁA, prowadzenie: Katarzyna Sikora
Pozwólmy sobie na chwileczkę zapomnienia, zaprośmy się nawzajem do tańca! Warsztat powstał w oparciu o gry towarzyskie, tańce w parach i grupie, a także ćwiczenia rozluźniające i relaksacyjne. Jego celem jest poprawa poczucia świadomości własnego ciała, kondycji psychosomatycznej oraz ogólne rozluźnienie ciała. To okazja do doświadczania radości i przyjemności płynącej z tańca, eksplozji endorfin, współodczuwania przestrzeni i dzielenia jej z innymi. Tematem, wokół którego będziemy się poruszać będą spojrzenia. Spojrzenia w dal, wskroś, pod kątem, wprost. Sekwencje spojrzeń i mrugnięć i to jedno – wyjątkowe, które szczególnie utkwiło w pamięci. Dotyk, ruch, spojrzenie tworzą tu zdarzenie.
Warsztat poprowadzi Katarzyna Sikora – tancerka, performerka, choreografka, autorka spektaklu „Dotyk za dotyk. Dansing”.
GĘSTOŚĆ ZALUDNIENIA, prezentacja nagrania spektaklu Teatru Kana, reżyseria: Krzysztof Popiołek
Chóralna, rozpisana na głosy opowieść czwórki aktorów, którzy w sposób bardzo osobisty interpretują słynną „Czarobylską modlitwę” Swietłany Aleksijewicz, zadając jednocześnie pytania o kondycję współczesnego świata. Nagranie zrealizowane zostało w przestrzeniach Portu Szczecin. Spektakl zajął pierwsze miejsce w ramach XII edycji Międzynarodowej Nagrody „Teatr Nagi” im. Teresy Pomodoro w Mediolanie, otrzymał także Nagrodę Artystyczną Szczecina za 2021 r.
PANEL BRANŻOWY, dyskusja
O potrzebie szukania nowych dróg na styku krytyki i pracy artystycznej. Spotkanie dla krytyków, krytyczek, studentów i studentek teatrologii oraz twórczyń i twórców prezentowanych spektakli.
SEN NOCY LETNIEJ, reżyseria: Justyna Sobczyk, Jakub Skrzywanek
A gdyby wyobrazić sobie miejsce, w którym miłość jest dostępna dla każdego, bez kulturowych barier i społecznych ocen? Miejsce, w którym możemy bez wstydu i lęku mówić o swoich potrzebach, zastanawiając się równocześnie, w jaki sposób chcemy na nie odpowiadać. W jednym ze swoich najsłynniejszych dramatów, Shakespeare zaprasza do tajemniczego lasu pary kochanków, które na nowo muszą zdefiniować w nim siebie, wyruszając w podróż, aby zaspokoić swoje podstawowe potrzeby. Las Shakespeare’a staje się bezpieczną przestrzenią, gdzie osoby, którym odmawiane jest prawo do miłości i seksualności, mogą jej doświadczać.
WIAROŁOMNA, reżyseria: Hana Umeda
Spektakl-performance będący autobiograficznym rozliczeniem reżyserki Hany Umedy z doświadczeniem religijności ukształtowanej przez Ruch Rodzin Nazaretańskich – wspólnotę maryjną działającą w ramach Kościoła katolickiego, kładącą szczególny nacisk na posłuszeństwo i mistyczne zjednoczenie z Bogiem w głębokim poczuciu własnej „duchowej nędzy”. Stając się publicznym „wyznaniem utraty wiary”, stawia pytanie o możliwość uwolnienia się od religijności ukształtowanej przez wspólnotę i o skuteczność aktu apostazji.
JaWa, instalacja performatywna, Turkowski & Nowacka
Inspiracją dla projektu JaWa jest realnie istniejące przedsiębiorstwo, które oferuje głównie usługi z zakresu prac ogrodowych i stolarskich. Nazwa wzięła się od pierwszych sylab imion etatowych pracowników, Jana i Waldemara. JaWa jako instalacja performatywna to bardziej niż mniej dokumentalny zapis wydarzeń z burzliwych dziejów przedsiębiorstwa i przebiegów psychologicznych poszczególnych konstelacji i relacji.
26 marca (niedziela)
12:30 WARSZTATY KLASYCZNEGO TAŃCA JAPOŃSKIEGO, prowadzenie: Hana Umeda / Scena Nowe Sytuacje
13:00 GĘSTOŚĆ ZALUDNIENIA, prezentacja nagrania spektaklu Teatru Kana / Centrum Dialogu Przełomy
15:00 EDUPREMIERA SNU NOCY LETNIEJ, wprowadzenie do spektaklu, rozmowa z udziałem ekspertów / Duża Scena
17:00 SEN NOCY LETNIEJ, spektakl / Duża Scena
17:00 NA LIGHTCIE, spektakl / Teatr Kana
20:00 JaWa, instalacja performatywna / Green Love Mikroliście
20:00 DOTYK ZA DOTYK. DANSING, spektakl / Foyer, Duża Scena
WARSZTATY KLASYCZNEGO TAŃCA JAPOŃSKIEGO, prowadzenie: Hana Umeda
Taniec jiutamai to bardzo subtelna sztuka, jedna z niewielu tradycyjnych sztuk japońskich stworzonych i praktykowanych przez kobiety. Taniec charakteryzują powłóczyste, eleganckie i subtelne gesty. Za pomocą ruchu i spojrzenia tancerka opowiada różne historie, uruchamiając wyobraźnię widza, któremu pozostawia się pole do dowolnej interpretacji przekazywanych emocji. Warsztaty poprowadzi Hana Umeda / Sada Hanasaki, reżyserka spektaklu „Wiarołomna”, która jako pierwsza osoba spoza Japonii uzyskała uprawniający do nauczania stopień Natori w rodowej szkole jiutamai Hanasaki-ryu.
GĘSTOŚĆ ZALUDNIENIA, prezentacja nagrania spektaklu Teatru Kana, reżyseria: Krzysztof Popiołek
Chóralna, rozpisana na głosy opowieść czwórki aktorów, którzy w sposób bardzo osobisty interpretują słynną „Czarobylską modlitwę” Swietłany Aleksijewicz, zadając jednocześnie pytania o kondycję współczesnego świata. Nagranie zrealizowane zostało w przestrzeniach Portu Szczecin. Spektakl zajął pierwsze miejsce w ramach XII edycji Międzynarodowej Nagrody „Teatr Nagi” im. Teresy Pomodoro w Mediolanie, otrzymał także Nagrodę Artystyczną Szczecina za 2021 r.
EDUPREMIERA SNU NOCY LETNIEJ, wprowadzenie do spektaklu, rozmowa z udziałem ekspertów
„Sześć liter, którymi można opisać największą obsesję świata. Sześć liter, w imię których gotowi jesteśmy zrobić wszystko (…) Sześć liter, które w tym kraju nie są i nigdy nie były demokratyczne, bo przynależą tylko wybranym. OzN (Osoby z Niepełnosprawnością) pozbawia się w Polsce prawa do miłości. Do ślubu. Do seksu. Do pracy. Do wiedzy. Do asystencji seksualnej. Do powoływania na świat dzieci i wychowywania ich ze wsparciem.” – pisała Agnieszka Szpila w programie do spektaklu „Sen nocy letniej”.
Zapraszamy na Edupremierę, spotkanie wprowadzające przed spektaklem, którego tematem będzie podmiotowość osób z niepełnosprawnością w społeczeństwie i w sztuce. W rozmowie wezmą udział zaproszeni goście, wspólnie z którymi będziemy chcieli porozmawiać m.in. o prawie do samostanowienia, pracy i miłości.
SEN NOCY LETNIEJ, reżyseria: Justyna Sobczyk, Jakub Skrzywanek
A gdyby wyobrazić sobie miejsce, w którym miłość jest dostępna dla każdego, bez kulturowych barier i społecznych ocen? Miejsce, w którym możemy bez wstydu i lęku mówić o swoich potrzebach, zastanawiając się równocześnie, w jaki sposób chcemy na nie odpowiadać. W jednym ze swoich najsłynniejszych dramatów, Shakespeare zaprasza do tajemniczego lasu pary kochanków, które na nowo muszą zdefiniować w nim siebie, wyruszając w podróż, aby zaspokoić swoje podstawowe potrzeby. Las Shakespeare’a staje się bezpieczną przestrzenią, gdzie osoby, którym odmawiane jest prawo do miłości i seksualności, mogą jej doświadczać.
NA LIGHTCIE, Grygier/Fibich/Nykowski Grupa Korpuskularna LightOff, spektakl w Teatrze Kana
Co łączy wynalazek Jean Agustina Fresnela z 1722 roku, latarnię morską na Rozewiu i bose stopy Stenki? Czy kot może być jednocześnie żywy i martwy? Jaki kwiat kwitnie na wyspie Makarii w pobliżu Tasmanii i jaki z nim związek może mieć rzeźba kucającego chłopca Michała Anioła? Czy da się w jakikolwiek sposób połączyć technikę aktorską Tatsumiego Hijikaty z Gizelle Hrubesh?
Opowieść o sztuce wychodzenia z cienia pełnowymiarowego technika dramatycznego.
JaWa, instalacja performatywna, Turkowski & Nowacka
Inspiracją dla projektu JaWa jest realnie istniejące przedsiębiorstwo, które oferuje głównie usługi z zakresu prac ogrodowych i stolarskich. Nazwa wzięła się od pierwszych sylab imion etatowych pracowników, Jana i Waldemara. JaWa jako instalacja performatywna to bardziej niż mniej dokumentalny zapis wydarzeń z burzliwych dziejów przedsiębiorstwa i przebiegów psychologicznych poszczególnych konstelacji i relacji.
DOTYK ZA DOTYK. DANSING, koncepcja i choreografia: Katarzyna Sikora
Międzypokoleniowa odsłona dansingu w teatrze. Szampańska zabawa, feeria barw i taneczny sznyt, odblaski dyskotekowej kuli, trunki i przekąski to elementy naszego spotkania na miarę roku 2023. Zawirujmy w tanecznym uścisku, niech podłoga zadrży, niech zabłysną reflektory, a parkiet zapłonie ogniem naszych ciał. Niech żyje bal! Idąc za myślą Erin Manning: „Dotyk wywołuje wydarzenie, dotyk tworzy zdarzenie”. Zatańczymy?
28 marca (wtorek)
19:00 WIAROŁOMNA, spektakl / Scena Nowe Sytuacje
WIAROŁOMNA, reżyseria: Hana Umeda
Spektakl-performance będący autobiograficznym rozliczeniem reżyserki Hany Umedy z doświadczeniem religijności ukształtowanej przez Ruch Rodzin Nazaretańskich – wspólnotę maryjną działającą w ramach Kościoła katolickiego, kładącą szczególny nacisk na posłuszeństwo i mistyczne zjednoczenie z Bogiem w głębokim poczuciu własnej „duchowej nędzy”. Stając się publicznym „wyznaniem utraty wiary”, stawia pytanie o możliwość uwolnienia się od religijności ukształtowanej przez wspólnotę i o skuteczność aktu apostazji.
BILETY
WARSZTATY
Warsztaty klasycznego tańca japońskiego oraz Dotyk za Dotyk.
Warsztat świadomości ciała: 100 zł
BILETY NA SPEKTAKLE TEATRU WSPÓLCZESNEGO
Duża Scena – Sen nocy letniej, Dotyk za dotyk. Dansing: 45-50 zł, 22*zł
Scena Nowe Sytuacje – Wiarołomna, Grunwald Rekonstrukcja: 35-40 zł, 22* zł
BILETY NA SPEKTAKLE JaWa, Na Ligthcie: 30-40 zł, 15 zł*
Uwaga! Ze względu na mocno ograniczoną ilość miejsc na instalację performatywną JaWa obowiązuje wcześniejsza rezerwacja miejsca przez kontakt na e-mail: kana@kana.art.pl.
*SPECJALNA OFERTA CENOWA:
Kupując bilety na 2 lub więcej tytułów granych w Teatrze Współczesnym pomiędzy 23 a 28 marca – pojedynczy bilet w cenie 22 zł.
Na spektakle: Na Lightcie oraz JaWa dla widzów showcase’u bilet w cenie 15 zł – za okazaniem w kasie Kany biletu promocyjnego Teatru Współczesnego za 22 zł
Rozmowa Na Zapleczu, Edupremiera, prezentacja nagrania Gęstość zaludnienia, panel branżowy: wstęp wolny
Dla widzów showcase’u bilety w specjalnych cenach, a na niektóre wydarzenia – wstęp bezpłatny! Szczegółowe informacje w programie.