Szczeciński projekt został zauważony i doceniony przez portale niemal ze wszystkich kontynentów. IKEA Dom Jutra zaprezentowano w kilkudziesięciu światowych, znaczących mediach.
Obszerne artykuły z opisem miejsca i zdjęciami pojawiały się w tytułach dotyczących architektury, designu, life stylu, ekologii i komunikacji. O szczecińskim Domu Jutra można przeczytać m.in. w amerykańskim Design Taxi, francuskim Fubiz i LilyPop, brazylijskim Case e Jardin, izraelskim Good Design, tureckim Campaign, chińskim Shopping Design, a także portalach czeskich i słowackich. Dziennikarze docenili wyjątkowość projektu, jego walory edukacyjne i społeczne. Łącznie w prasie zagranicznej pojawiło się kilkadziesiąt artykułów wspominających Szczecin, a progi Domu Jutra odwiedziło już sporo zagranicznych turystów.
Europejskie, tolerancyjne miasto
IKEA Dom Jutra został otwarty w czerwcu tego roku. Zanim jednak projekt wystartował, przedstawiciele IKEA długo badali charakter miasta. Projekt, który miał poprzedzać otwarcie sklepu, miał wpisywać się w strategię Floating Garden, ale także specyfikę samego miasta i charakter jego mieszkańców. IKEA zleciła szereg badań, w trakcie których okazało się, że Szczecin jest postępowym, europejskim i zorientowanym ekologicznie miastem. To miasto ludzi różnych regionów i kultur, a bliskość granicy sprawia, że mieszkańcy odczuwają potrzebę integracji z sąsiadami i są ich ciekawi. Mieszkańcy Szczecina cenią sobie prostotę i work-life balance, doceniają naturę, dostęp do zasobów przyrody stanowi ich dumę, a jej bliskość traktują jako unikalną cechę miasta.
Szacunek dla natury, świadome patrzenie w przyszłość i zrównoważony rozwój to coś, co łączy Szczecin i markę IKEA. To dlatego od samego początku wiadomo było, że projekt dedykowany miastu Szczecin będzie obracał się wokół tematyki przyszłości, domu i ekologii, a także życia w zgodzie z naturą. Marka IKEA nigdy wcześniej nie realizowała podobnego projektu.
Mieszkańcy twórcami projektu
IKEA Dom Jutra od samego początku powstawał przy udziale mieszkańców Szczecina. Na rok przed otwarciem inicjatywy w sieci pojawiły się anonimowe ankiety, w których szczecinianie mogli się wypowiedzieć na temat kilku zaprezentowanych pomysłów i przekazać własne sugestie. Odpowiadając nie wiedzieli, że komentują projekt, który będzie dotyczył marki IKEA. Ostateczna wersja koncepcji Domu Jutra powstała zatem na bazie opinii mieszkańców – to oni wskazywali na wątki szczególnie dla nich ważne, komentowali co dla nich w tego typu projekcie byłoby kluczowe, a co zbędne. W ten sposób powstał IKEA Dom Jutra, nowatorski projekt, dedykowany Szczecinowi, stworzony przez IKEA wraz z mieszkańcami, ale także w ścisłym porozumieniu z władzami miasta.
IKEA Dom Jutra działa już dwa miesiące i jest miejscem inspiracji, spotkań i warsztatów. Te ostatnie prowadzone są przez mieszkańców dla mieszkańców – m.in. z produkowania własnych, ekologicznych kosmetyków, środków czyszczących, nadawania nowego życia starym produktom, czy też gotowania zero waste. W Domu Jutra cyklicznie odbywają się też prelekcje i spotkania poświęcone życiu w zgodzie z naturą i oszczędzaniu zasobów naszej planety. A już we wrześniu ruszy nowy, duży projekt, czyli inicjatywa na rzecz przyszłości bez odpadów.
To właśnie tę unikalność Domu Jutra docenili dziennikarze z całego świata, pokazując Szczecin jako miasto wyznaczające trendy w dziedzinie ekologii.
Kilka przykładów publikacji:
https://designtaxi.com/news/410456/IKEA-Designs-Model-Home
https://revistacasaejardim.globo.com/Casa-e
https://www.shoppingdesign.com.tw/post/view/
http://www.fubiz.net/en/2020/07/01/home-of-tomorrow-by-ikea
https://www.campaigntr.com/ikeadan-surdurulebilir-konsept
https://www.goodesign.co.il/homeoftomorrow/?fbclid
https://designtaxi.com/news/410456/IKEA-Designs-Model-Home-Of-Tomorrow
https://www.lilypop.fr/ikea-home-of-tomorrow-est-une-oasis
Nazwa marki IKEA to akronim – skrót utworzony kolejno z pierwszych liter imienia i nazwiska założyciela firmy oraz nazw farmy i parafii, skąd pochodzi (Ingvar Kamprad Elmtaryd Agunnaryd).
Wizją IKEA jest tworzenie lepszego codziennego życia dla wielu ludzi. Oferujemy funkcjonalne i dobrze zaprojektowane artykuły wyposażenia domu, które łączą jakość i przystępną cenę. Działamy w zgodzie ze zrównoważonym rozwojem, realizując strategię People & Planet Positive.
Grupa Ingka* w Polsce posiada obecnie jedenaście sklepów IKEA i dwadzieścia Punktów Odbioru Zamówień, które zarządzane są przez IKEA Retail. Jest również właścicielem pięciu centrów handlowych zarządzanych przez Ingka Centres Polska oraz zlokalizowanego w Jarostach k. Piotrkowa Trybunalskiego Centrum Dystrybucji zaopatrującego 27 sklepów IKEA w Europie Środkowej i Wschodniej. Do Grupy Ingka należy również sześć farm wiatrowych w Polsce, które wytwarzają więcej energii odnawialnej, niż roczne zużycie energii związane z działalnością IKEA na polskim rynku.
W roku finansowym 2019 ponad 30 mln osób odwiedziło polskie sklepy IKEA, a strona IKEA.pl odnotowała ponad 118 mln wizyt.
*Grupa Ingka, dawniej znana jako Grupa IKEA, jest największym franczyzobiorcą IKEA. Na całym świecie zarządza 374 sklepami w 30 krajach. Nazwa Ingka powstała od nazwiska założyciela IKEA – Ingvara Kamprada.